Nemci sa prepočítali. Tamojšia federálna vláda ešte vlani hrdo hlásala, že do roku 2030 bude na domácich cestách jazdiť minimálne 15 miliónov elektromobilov, lenže reálne čísla ukazujú niečo iné.
V polovici tohto roka mali nemeckí motoristi k dispozícii približne 57 tisíc verejných dobíjacích staníc, lenže do konca tohto desaťročia ich má byť milión. Problém je v tom, že tempo ich výstavby viazne. Podľa Hildegard Müllerovej, prezidentky Zväzu nemeckého automobilového priemyslu (VDA) by mala byť rýchlosť pribúdania staníc asi šesťnásobne vyššia, aby Nemecko splnilo pôvodné sľuby. To sa však nedeje a tento stav je tiež jedným z dôvodov, prečo mnohí s nákupom elektromobilu váhajú, ak už aj sú ochotní akceptovať jeho vo väčšine prípadov vyššiu cenu, ako by zaplatili za porovnateľný model so spaľovacím motorom.
K 1. októbru 2022 bolo v Nemecku registrovaných 840 645 elektromobilov a v priebehu októbra a novembra pribudlo ďalších 94 761 čisto batériových áut. Rovný milión by teoreticky mohol padnúť v týchto dňoch, alebo sa tak možno už stalo. Za pôvodnými ambicióznymi plánmi však tieto čísla výrazne zaostávajú.
Aby ste si o tamojšom trhu urobili komplexnejší obraz, pripomíname, že v Nemecku bolo ku koncu roka 2021 registrovaných 48,5 milióna osobných automobilov. V tom istom roku sa ich predalo 2 622 132, z toho 356 tisíc elektromobilov. Inak povedané, batériové autá vlani tvorili 13,6 percenta všetkých registrácií.
Čísla za rok 2022 zatiaľ nemáme kompletné, čakáme na výsledky za december, ale už teraz vieme, že sa od januára do konca novembra v Nemecku predalo 2 337 039 automobilov a podiel elektromobilov skutočne stúpol – v priebehu jedenásť mesiacov narástol na 15,7 percenta, ale popredný nemecký denník Handelsblatt varuje pred prehnaným optimizmom.
Dôvodom je vysoká cena elektrickej energie, rastúce náklady na výrobu článkov a tým pádom i batériových áut a v Nemecku sa navyše od nového roka výrazne znižujú dotácie. Na plug-in hybrid tamojší motoristi nedostanú v roku 2023 už ani euro a na elektromobil sa podpora znižuje z 6000 na 4500 eur, ak jeho cena nepresahuje čiastku 40 tisíc eur. Ak vozidlo bude stáť 40 až 65 tisíc eur, dostane majiteľ príspevok 3000 eur, doteraz to bolo 5000.
K tomu je nutné dodať, že od 1. septembra budú mať na dotáciu nárok už len súkromné osoby a federálny fond má na 2023 pridelených 2,1 miliardy eur. Ak bude prečerpaný, ďalší motoristi majú smolu. A výhľad na ďalšie roky je ešte pesimistickejší. Na rok 2024 Nemci znížili čiastku vyčlenenú na dotácie na 1,3 miliardy eur a štát pomôže len tým, ktorí si kúpia elektromobil do 45 tisíc.
Pomerne známy odborník na automobilový priemysel – Ferdinand Dudenhöffer – si myslí, že plán dostať na nemecké cesty do roku 2030 až 15 miliónov elektromobilov splnený nebude. Odhaduje, že ku koncu dekády to môže byť maximálne 7,2 milióna áut, ale pozor, nie čisto batériových, ale elektrifikovaných, teda vrátane hybridov a plug-in hybridov.
Ich podiel na registráciách je pritom v súčasnosti viac ako dvojnásobný v porovnaní s čistými elektromobilmi – inak povedané, zo spomínaných 7,2 milióna elektrifikovaných vozidiel bude mať v roku 2030 podľa Dudenhöffera výlučne batériový pohon okolo 2,5 až 3,0 milióna áut, ak by sme akceptovali, že sa ich podiel bude ešte zvyšovať. To je len pätina v porovnaní s plánmi federálnej vlády.
Skeptický však nie je len nemecký odborník, ale podobne to vidí aj významná audítorská spoločnosť Deloitte. „Ak ostanú ceny elektrickej energie takto vysoké, v roku 2030 bude v Nemecku len 7,6 milióna elektromobilov,“ uvádzajú jej zamestnanci, pričom nešpecifikujú, či do tohto čísla zahrnuli aj hybridy. Pri pohľade na štatistiku registrácií však nemáme pochybnosti. Ak by sa na západ od ČR predalo aj pol milióna elektromobilov ročne (pripomíname, že v súčasnosti je to okolo 360 tisíc kusov), na konci roka 2030 ich budú len 4 milióny. A aj to len za predpokladu, že na konci dekády budú všetky spoľahlivo fungovať.
Ak by sme to otočili: Začína rok 2023 a v Nemecku je registrovaných zhruba milión elektromobilov. Aby federálna vláda splnila svoj sľub a na cesty dostala do konca roka 2030 až 15 miliónov batériových áut, museli by ich tamojší motoristi odteraz ročne kúpiť najmenej 1,75 milióna. Sme jediní, kto si myslí, že je to nereálny, z prsta vycucaný cieľ?
zdroj: Handelsblatt, ADAC, Focus