Dosiaľ za nemecké diaľnice platili iba zahraničné kamióny, od roku 2016 si pravdepodobne priplatia aj ostatní. To znamená aj my, keď naše cesty povedú do, alebo cez Nemecko.
Zvýšenie cien
Nákladná doprava od 12 ton v Nemecku platila mýto aj doteraz, podľa prejdených kilometrov. Ľahšie vozidlá, autobusy či cirkusové nákladiaky mali výnimku. To sa má o niečo vyše roka má zmeniť. „Ak návrh začne platiť aj pre autobusy, tak sa nám určite zdvihnú náklady. Tie budeme musieť následne premietnuť do ceny pre klientov,“ konštatuje pre HN Darina Mosná, konateľka spoločnosti Renar Slovakia. Firma zabezpečuje osobnú, autobusovú i mikrobusovú prepravu pre firmy a do Nemecka jazdí raz aj viackrát do mesiaca.
Náklady sa jednoznačne zvýšia aj podľa ďalších spoločností. Tvrdia však, že nemusí ísť o závratnú sumu. „Do cien sa to premietne iba minimálne,“ uvádza Milan Turkovič z Autodopravy Turek.
Sila dôsledkov závisí totiž aj od toho, koľko firma v krajine prejazdí. „Ak chodíte často a najazdíte tam 10-tisíc kilometrov, tak to nie je až taká horibilná suma. Samozrejme, keby ste šli do Nemecka za rok iba raz, bol by to väčší zásah,“ tvrdí Ľudovít Andrássy, spolumajiteľ spoločnosti L+L autobusová doprava.
Koľko má stáť mýto v Nemecku? Výška ročného poplatku bude závisieť od objemu motora a jeho ekologickej triedy. Priemerne to má byť pre osobné autá 74 €/rok. Maximálna cena pre osobné autá má byť 130 €. Dvojmesačné mýto bude stáť 22 € a 10 dňový poplatok bude 10 €. Mýto sa bude vyberať elektronicky, nie kúpou dialničných známok.
Bez obchádzky
Napriek zvyšovaniu nákladov však spoločnosti neuvažujú o tom, že by diaľnice vymenili za iné cesty či dokonca susedné krajiny. „Určite budeme aj naďalej využívať nemecké diaľnice, keďže ich obchádzanie by predĺžilo čas i znížilo komfort pre zákazníkov,“ pokračuje Darina Mosná s tým, že menšie firmy možno po takomto riešení siahnu.
Nemecko je podľa hovorkyne spoločnosti Slovak Lines Evy Vozárovej ako konečná či tranzitná destinácia nenahraditeľné. „V iných krajinách sa mýto platí už dnes,“ dodáva Vozárová, podľa ktorej bude firma hľadať cesty, ako nezvyšovať cestovné.
Experti napriek tomu hovoria o negatívnych dosahoch. „Zavedenie časovej platby za nemecké diaľnice bude určite výraznou záťažou pre šoférov z okolitých krajín. Zatiaľ čo u nemeckých šoférov vláda stále diskutuje o možnosti kompenzácie poplatku v diaľničnej dani, zahraniční môžu počítať s ďalšími nákladmi pri svojich cestách Európou,“ tvrdí dopravný expert Karel Feix.
To, či si budú vodiči vyberať alternatívy, závisí od viacerých faktorov. „Dnešné navigačné systémy už počítajú s cenou za diaľnice. Ak ich mýto bude nastavené príliš vysoko, tak všetky navigačné systémy odporučia vodičom obísť Nemecko. Keď však bude nastavené primerane, tak budú tieto diaľnice aj naďalej využívať,“ hovorí dopravný expert Jozef Drahovský.
Ak nemecká vláda zákon schváli a Brusel s tým nedokáže nič urobiť, potvrdí to staré známe: Miera dodržiavania demokracie je daná veľkosťou a silou hodnotiteľa demokracie. Je to len pojem na vytvorenie falošnej predstavy spravodlivosti a rovnosti ľudí.
Nespokojný Brusel
Bruselu sa nepáči predovšetkým to, že platiť by mali iba cudzinci. „Európska komisia podporuje princíp, na základe ktorého by tí, čo cesty využívajú, mali za používanie ciest aj platiť. Vodičov v Európe však nemožno diskriminovať na základe pôvodu. Či ste Nemec, Talian, Rakúšan alebo Slovák, za používanie tej istej diaľnice v Nemecku, vo Francúzsku či v Grécku by ste mali platiť rovnako,“ hovorí Andrej Králik zo zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Vláda Angely Merkelovej však toto rozhodnutie obhajuje. „V záujme zachovania vysokej úrovne nemeckej sieťovej infraštruktúry a vyrovnania s očakávaným nárastom dopravy musíme investovať do ochrany, ako aj do výstavby ciest, oveľa viac,“ odkázalo pre HN nemecké ministerstvo dopravy, ktoré si od mýta sľubuje 700 miliónov eur ročne.