Koncern Volkswagen v súčasnosti masívne investuje do vývoja a výroby elektrických áut, ako sa však ukazuje, ešte ho čaká veľmi dlhá cesta. Problém totiž nie je v samotných elektromobiloch (odhliadnuc od aktuálnych problémov so softvérom ID.3), ale v ochote zákazníkov investovať do nich vlastné peniaze. Podiel elektrických áut na predaji nových vozidiel je skrátka stále veľmi malý a kompetentní rozmýšľajú, ako z toho von.
Špionážne fotografie prezrádzajú, že nové elektrické SUV koncernu VW je už takmer vo finále.
Spaľovacie autá sú pre nás extrémne drahé
Automobilkám by mala súčasná situácia vlastne vyhovovať. Nové autá sa predávajú celkom slušne, ich vývoj je síce drahý, ale stíha sa počas morálnej životnosti auta zaplatiť a všetci z toho vychádzajú spokojní. Až na detail, že automobilky musia za nadlimitné emisie CO2 odvádzať do pokladnice EÚ obrovské poplatky (tzv. emisné pokuty), čo ich naopak motivuje k tomu, predávať čo najviac elektrických áut. Lenže tie sú pre ľudí extrémne drahé. Dnes je každému jasné, že predpovedaný boom elektromobilov sa nekoná a bez dostatočnej motivácie ich k ľuďom nikto nedostane. Z dlhodobého hľadiska nefunguje ani systém dotácií, v rámci nich sa totiž minie zo spoločného štátneho rozpočtu veľa peňazí, no vozový park v skutočnosti obohatí len malé percento elektromobilov. „Zarobí“ na tom len pár šťastlivcov, zatiaľ čo zvyšok zostane ešte chudobnejší, než pred týmto nesystémovým opatrením. Kto má z toho nakoniec úžitok, tu nebudem rozoberať.
Riešením je šrotovné
Na podporu elektromobilov treba prísť s niečím, čo k elektrickým autám naženie omnoho viac nových zákazníkov. Wolfgang Porsche z rodinného klanu Porsche (so silným vplyvom v dozornej rade koncernu VW) má riešenie: šrotovné na naftové autá. „Aktuálny limit flotilových emisií 95 g/km CO2 je síce pekný politický záväzok, aby sme ho však splnili, potrebujeme nájsť dostatočný počet zákazníkov, ktorí si elektrické auto nakoniec kúpia. Nemecko by preto malo zvážiť šrotovné na naftové autá,“ vyhlásil W. Porsche. Cieľom koncernu VW je zvýšiť podiel elektrických áut na celkových predajoch koncernu na 20 %. Tento cieľ chce pritom splniť do roku 2025. Na dostatočnom modelovom portfóliu fabrika už pracuje, teraz je rad aj na opatreniach, ktoré ich urobia prístupnejšími.
V mnohých otázkach majú súčasný šéf koncernu VW, Herbert Diess, a Wolfgang Porsche rovnaký názor. Obaja si uvedomujú obrovskú popularitu SUV, aj to, že stále tvoria obrovský obchodný potenciál. Koncern VW sa dokonca netají ambíciou, že podiel SUV na celkových predajoch ešte zvýši, musia však ponúknuť elektrické SUV. Okrem VW ID.4 sa tak v ponuke s týmto typom karosérie určite objaví viac elektrických noviniek. Herbert Diess zároveň verí, že druhé generácie modelov postavených na platforme MEB už budú výrobne dokonca lacnejšie, než súčasné autá so spaľovacími motormi. Všetko však závisí na ich celkových predajoch. S akým riešením nakoniec jednotlivé európske vlády prídu, uvidíme. Bez ich pomoci je dnes totiž presadzovanie elektromobility v širšom meradle prakticky nereálne.
zdroj: Reuters, Financial Times