Ako uvádzajú viaceré nemecké média, dostať sa k dotáciám na elektromobily nie je v Nemecku žiadna veda. Nikto pritom nespochybňuje ich účel, aj fakt, že určitým spôsobom naozaj motivujú majiteľov ku kúpe elektrického auta, aj keď predtým uvažovali o aute so spaľovacím motorom. Problém však je, že okrem poctivých majiteľov láka dotačný systém aj „podnikateľov“, ktorí využijú niekoľkotisícovú dotáciu a po šiestich mesiacoch, čo je minimálna požadovaná doba vlastnenia auta získaného na dotáciu, auto výhodne predajú do niektorého z okolitých štátov. Úradníci chcú s touto praxou skoncovať.
Viac ako 100 000 áut už nie je v Nemecku
Ako zistil Schmidtov inštitút (na základe podkladov zo Spolkového úradu pre dopravu KBA), od začiatku roka 2012 do polovice roka 2022 bolo v Nemecku registrovaných 890 000 elektrických áut, ktoré pri nákupe využili štátnu dotáciu. Do dnešného dňa je z nich však v premávke registrovaných len necelých 760 000 elektromobilov. Schmidtov inštitút konštatuje, že niektoré z viac ako 100 000 chýbajúcich vozidiel skončili kvôli opotrebovaniu, či totálnej dopravnej nehode, no väčšina sa krátko po kúpe stala predmetom výhodného obchodu. Štátne úrady registrujú, že po uplynutí povinného obdobia 6 mesiacov v rukách pôvodného majiteľa sa mnohé dotované elektrické autá dostávajú mimo Nemecka. A v tom je problém, Nemecko takto totiž údajne dotuje čistejší vzduch v okolitých štátoch. Nemecké Centrum automobilového manažmentu (CAM) vyčíslilo, že tieto obchodné aktivity stoja daňových poplatníkov stovky miliónov eur. „Tieto praktiky deformujú trh s elektromobilmi v celej Európe. Vznikajú dokonca obchodníci, ktorí sa na takýto cezhraničný predaj dotovaných áut špecializujú,“ konštatuje riaditeľ CAM, Stefan Bratzel.
Popularita elektrických áut v Nemecku neustále narastá, v poslednom období aj z dôvodu dlhších dodacích lehôt na klasické autá a ohlásenému ukončeniu dotačného programu na konci roka 2023 (alebo po vyčerpaní alokovaných peňazí). Ako uvádza Schmidtov inštitút, za hranicami Nemecka sú žiadané najmä mladé jazdené Tesly, ktoré sa stávajú obeťami tohto obchodovania najčastejšie. A riešenie? Kompetentné orgány by mali minimálnu dobu držania dotovaného elektrického auta predĺžiť zo 6 mesiacov na jeden rok. To by údajne malo stačiť, nakoľko dovtedy klesne zostatková hodnota auta na sumu, ktorá by už podnikavých obchodníkov nemala motivovať k špekulatívnym predajom.
zdroj: CAM, Schmidtov inštitút, Reuters, KBA