Nedajte sa nachytať. Ak to aj o týždeň prejde parlamentom, skončí to u prezidentky SR a verím, že tá to vráti späť do parlamentu. Každý, kto vie rátať na prstoch pochopí, že súčasná vláda, ani súčasný parlament toto opatrenie motoristom priniesť nedokážu.
Zúfalstvo SNS a celej súčasnej vlády
Absolútne súhlasím s tvrdením inštitútu INEKO: "Smer i SNS mali roky času, aby našli zdroje na krytie takýchto nápadov, napríklad vylúčením predražených zákaziek v rezortoch, za ktoré zodpovedali. Nič také neukázali." Robiť tak dva týždne pred voľbami je oveľa viac než nezodpovedné. Je to trápne, hlúpe, nesystémové, no v prvom rade zúfalé. Je úplne zrejmé, že toto je jeden z posledných krízových pokusov, ako vďaka najväčšej cieľovej skupine voličov - vodičom áut v kategórii do 3,5 tony - vrátiť SNS po voľbách do parlamentu. Keď sa včera objavili správy o tom, čo predseda parlamentu a šéf vládnej SNS zamýšľa, znelo to ako dobrý vtip. Schválenie aj tohto bodu na hlasovanie v parlamente je nepríčetnosť jednania súčasnej vlády Smeru, SNS a žiaľ, podporou ĽSNS podčiarknutá.
Nemôže a nebude to fungovať!
Úplne sa stotožňujem s výrokmi generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného, a. s. Ľubomíra Palčáka, tento návrh označil za nelogický a veľmi zlý. "Je pravda, že vo výstavbe diaľnic sme na tom veľmi zle a štát tu naozaj zlyhal, že dodnes nemáme vybudovanú aspoň súvislú diaľnicu z východu na západ a zo severu na juh," uviedol Palčák s tým, že rušiť pre to diaľničné známky, prípadne aj mýto je úplný nezmysel. Špeciálne v prípade mýta sa treba postarať o to, aby sa do ciest a infraštruktúry vracalo násobne viac, než len 10 %, ako v novembri 2019 odhalil NKÚ. Tu je jeden zo skutočných problémov našich ciest. Problémov, na ktorý opozícia upozorňuje už viac než 5 rokov.
Až 40 % ciest I. triedy je v nevyhovujúcom stave. Za ne diaľničné známky neplatíme. Navrhne teda SNS aj zníženie spotrebnej dane? Za vyše 400 mostov v zlom a veľmi zlom stave, ktoré sú časovanou bombou, by sa mala vláda hanbiť ešte viac ako za meškajúce diaľnice.
50 € cena diaľničnej známky vôbec nie je problém
Cena 50 € za celoročnú diaľničnú známku sa nemenila fakticky dekádu. Kým na začiatku platnosti tejto sumy sa niektorým mohla zdať neadekvátna, už niekoľko rokov adekvátna je. Napriek takmer žiadnemu zásadnému rozvoju našej diaľničnej siete v ostatných rokoch sa od roku 2010 predsa len podarilo otvoriť viaceré nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest. Veci, ako je táto, prosto z princípu nemôžu byť zadarmo. Zúfalejším krokom súčasnej vlády by už snáď mohlo byť len oslovenie ešte väčšieho počtu potenciálnych voličov zrušením dane z nehnuteľnosti. "Prídeme rádovo o stovky miliónov eur a nikomu to nepomôže," upozornil šéf VÚD. Za diaľničné známky by v prípade ich zrušenia nesmeli platiť ani zahraniční motoristi. Problémom je nezvládanie procesu prípravy a výstavby diaľnic.
Toto je kupovanie voličov
"Návrh SNS prichádza v roku, keď vláda, v ktorej je aj SNS, odsúhlasila výdavkové limity rozpočtu ako reakciu na zhoršené hospodárenie verejných financií z roku 2018. Takéto návrhy sú krajne nezodpovedné a na úkor udržateľnosti verejných financií," tvrdí riaditeľ Inštitútu hospodárskej politiky (IHP) František Palko.
A teraz, keď sa hospodárenie štátu zhoršuje, podľa neho prichádzajú s gejzírom nápadov už na účet budúcej vlády. "Čím viac teraz rozdajú, tým menej zdrojov bude po voľbách na lepšie cesty, zdravotníctvo či iné služby štátu občanom," poukázal analytik.
Mnohé cesty sú v zlom až nevyhovujúcom stave. To nevadí?
Diaľnice a rýchlostné cesty podľa Kovalčíka síce pribúdajú veľmi pomaly, ale ani cena diaľničných známok sa už veľa rokov nezvyšuje. Kvalita diaľnic a rýchlostných ciest je pritom v poriadku. "V oveľa horšom stave sú štátne cesty I. triedy - až 40 % je v nevyhovujúcom stave. Za ne diaľničné známky neplatíme, ale oveľa viac platia užívatelia všetkých ciest cez spotrebnú daň z pohonných hmôt. Navrhne teda SNS aj zníženie spotrebnej dane?" pýta sa Kovalčík. Za vyše štyristo mostov v zlom a veľmi zlom stave, ktoré sú časovanou bombou, by sa podľa neho vláda mala hanbiť ešte viac ako za meškajúce diaľnice.
Pokiaľ ide o potrebu prijatia nového stavebného zákona, o čom Danko tiež hovoril, analytik pripomenul, že jeho prípravu mal v agende štátny tajomník rezortu dopravy a výstavby za SNS Peter Ďurček. "A predložený návrh žiadnu reálnu predstavu o výraznom zrýchlení prípravy diaľnic neponúkol," dodal Kovalčík.
autor foto: Tibor Nagy Kosice Foto