Nemeckú diaľničnú sieť vníma väčšina verejnosti stále ako poslednú baštu neobmedzenej rýchlosti. A aj keď je pravdou, že sa tu môžete s autom preháňať rýchlo, ako chcete, realita je taká, že úsekov s neobmedzenou max. rýchlosťou v Nemecku ubúda. Dôvodov je hneď niekoľko. Omnoho častejšie ako bezpečnosť sa pritom v súvislosti s obmedzeniami skloňuje slovíčko „ekológia“.
Neobmedzená rýchlosť sa jedného dňa skončí
Nemecké prémiové automobilky si už v minulosti neraz zakladali na tom, že ich autá dosahujú vyššie max. rýchlosti, než ostatní konkurenti v segmente. Keď sa objavila „gentlemanská“ dohoda obmedzenia maximálnej rýchlosti na 250 km/h, fabriky vytvorili interné preteky v akcelerácii a pružnom zrýchľovaní na spomínané tempo. Skrátka, vysoká rýchlosť patrila k nemeckým automobilkám rovnako ako neobmedzená rýchlosť k nemeckým diaľniciam. Tieto dni sa však pomaly blížia k svojmu koncu. Ako povedal Markus Duesmann z Audi, je to škoda, ale zároveň je pochopiteľné, že sa to jedného dňa musí skončiť.
Rýchlosť obmedzíme kvôli ekológii
Všetko nasvedčuje tomu, že o konečné zrušenie neobmedzenej max. rýchlosti na nemeckých diaľniciach sa nakoniec postará ekológia. Ako hovorí aj samotný Deusmann (a s ním aj veľa iných odborníkov), vplyv rýchlosti na spotrebu a produkované CO2 je taký zásadný, že jej znížením dokážeme výrazne znížiť zaťaženie životného prostredia. V časoch nastupujúcej elektromobility vysoká rýchlosť navyše pomaly, ale iste stráca svoj význam, automobilky totiž pri nových modeloch už pomaly prechádzajú na nový „ekologický“ limit 180 km/h. Aj ten zákonodarcovia pravdepodobne plošne obmedzia na obligátnych 130 km/h. Je pritom zaujímavé, ako dlho sa už niektoré záujmové skupiny o zrušenie neobmedzenej rýchlosti pokúšajú a takmer vždy pritom používali taktiku zvyšovania bezpečnosti premávky. Tá však doteraz nikdy neuspela, ako totiž poukazovali odborníci na bezpečnosť, nikdy sa nedal jednoznačne preukázať súvis medzi rýchlosťou a bezpečnosťou. Často popierali dokonca aj používané heslo „rýchlosť zabíja“, v skutočnosti totiž za väčšinou dopravných nehôd stáli zlý odhad, nesústredenie na jazdu, nevenovanie pozornosti jazde a pod. (okrem výnimiek samozrejme). S nástupom dôrazu na ekológiu sú však tieto debaty bezpredmetné, všetko totiž nasvedčuje tomu, že neobmedzenú max. rýchlosť na nemeckých diaľniciach už čoskoro „zareže“ práve spomínaná ekológia.
zdroj: Techzle