Skrytá vada má pomerne jednoduchú definíciu. Je to taká vada, na ktorú vás predávajúci neupozornil, nie je v kúpnej zmluve, nezodpovedá miere používania alebo opotrebenia auta a vy ako kupujúci nemáte šancu ju odhaliť bežným spôsobom. Teda najčastejšie vizuálnou kontrolou alebo krátkou testovacou jazdou.
Čo robiť v prípadoch, keď sa vada podobného typu objaví po nejakej dobe od nákupu, si povieme niekedy inokedy. Dnes sa zameriame na to, ako podobným situáciám predchádzať, alebo presnejšie povedané, ako robiť skryté vady viditeľnými.
Aby ste sa pri hľadaní jazdeného auta nestali obeťou podvodu, stačí sa v zásade držať na pohľad prostej rady. Mali by ste vedieť, čo kupujete. Háčik je samozrejme v tom, že automobil ako taký patrí k tým najkomplikovanejším a najkomplexnejším výrobkom dennej potreby a vyznať sa v ňom nie je zase také jednoduché.
Len skúsenosti nestačia
Asi vám nemusíme zvlášť pripomínať, že dnes už na skutočne precíznu kontrolu svetlo, dobré oko, citlivé ucho, prípadne zdvihák nestačí. Nič z toho pochopiteľne nechceme podceňovať. Dôsledná vizuálna prehliadka je stále vynikajúcim základom a prvým krokom k tomu, či v inšpekcii pokračovať alebo dať od auta ruky preč. Lenže aj keď viete, aké chyby či poškodenia na konkrétnom vozidle hľadáte a poznáte jeho kritické miesta, stále to nestačí.
Aby ste mohli s kľudným svedomím povedať, že poznáte kontrolované auto dokonale, budete musieť pri obhliadke postupovať systematicky, dôkladnejšie a s mnohými ďalšími technickými prostriedkami. Ak ste si v tejto chvíli vybavili kvalitnú diagnostiku či spoľahlivý merač hrúbky laku, ktorý vám odhalí opravované miesta či vymenené komponenty, tak áno, presne tento typ výbavy máme na mysli. Ani s ňou však ešte nemáte vyhrané.
Nechajte to na špecialistoch
Mnohí mechanici vám potvrdia, že technická prehliadka je do istej miery rutinný úkon. A keď sa naučíte, čo robiť a hľadať, pochopíte, že to nie je raketová veda a svoje poznatky môžete v zásade aplikovať na ktorékoľvek jazdené auto. Keď má ale prísť na skutočne hĺbkovú kontrolu, aj oni priznávajú, že v tomto smere majú navrch špecialisti. Teda presne tá skupina ľudí, ktorá sa venuje hľadaniu chýb profesionálne a navyše sa zameriava aj na konkrétne značky áut. A tomu väčšinou zodpovedajú aj ich znalosti, schopnosti a vybavenie.
V tejto chvíli to možno vyzerá, že sme sa od pôvodnej témy tohto článku trochu vzdialili. Namiesto nákupu jazdeného auta, jeho obhliadky a skúšobnej jazdy zrazu riešime odborníkov na značky. Opak je však pravdou. Oboje spolu veľmi úzko súvisí.
Vyššie spomínaným textom sme totiž chceli povedať jednu zásadnú vec. Automobil z druhej ruky je možno lacnejší ako ten nový, stále však za neho musíte zaplatiť nemalú čiastku. Jeho možné skryté vady vám pritom môžu spôsobiť také vysoké škody, že prípadné čiastky potrebné na opravy v horšom prípade znásobia pôvodnú nákupnú cenu alebo dokonca urobia vozidlo nepoužiteľným či nerentabilným.
A aj preto tvrdíme, že vami vybrané ojazdené auto by mal prehliadnuť špičkovo vybavený špecialista, ktorý rozumie nielen svojej práci, ale tiež danej značke i konkrétnemu modelu.
Problém je samozrejme v tom, že bežný človek nemá čas, energiu a chuť na to, aby sa v tejto oblasti permanentne vzdelával. Teda poznal podrobné servisné postupy, diagnostiku a systém odhaľovania skrytých chýb v obecnej rovine.
Chcete ušetriť?
Ak navyše hľadáte auto v zahraničí, kde je oveľa väčšia ponuka než u nás, komplikovaná môže byť nielen jazyková bariéra, ale tiež vzdialenosť a náklady na cestu. Tá môže byť nakoniec úplne zbytočná, ak sa ukáže, že vaše vysnívané auto naživo zďaleka nepôsobí tak dobre ako na fotografiách internetovej stránky. A zabúdať by sme nemali ani na to, že si na prípadnú obhliadku musíte nájsť čas a neponáhľať sa pri nej.
Čo s tým? Ak si trúfate, máte odborné i jazykové znalosti, patričné vybavenie, čas a radi obetujete nejaké to euro na výlet, môžete samozrejme vyraziť na obhliadku vo vlastnej réžii. A úprimne vám želáme, aby vám nákup vyšiel a vaše vysnené auto slúžilo bez poruchy čo najdlhšie. Ak vám ale chýba ktorákoľvek z vymenovaných nutností a dúfate, že urobíte dobrý obchod, odporúčame vám postaviť sa k nákupu vozidla z druhej ruky trochu inak.
Jeho obhliadka je jedným slovom kľúčová. V prípade, že vám to okolnosti nedovoľujú alebo technike jednoducho nerozumiete, prenechajte túto prácu i starosť tým, ktorí naopak vedia, čo robia. Môže sa to vyplatiť.
Online trhovisko s vlastným systémom kontroly
Narážame tým na pozoruhodnú službu spoločnosti Carvago nazvanú CarAudit a ak ste o nej doteraz nepočuli, tu je pár najdôležitejších detailov.
Len pripomíname, že startup Carvago je najväčším európskym online trhoviskom so zánovnými a jazdenými automobilmi, ktoré každý deň preveruje okolo sedem miliónov inzerátov. Z tohto počtu sa na stránky Carvaga dostane po prvej kontrole len desať percent áut, či už kvôli podozrivým informáciám v ponuke alebo rozporom v požadovanej kvalite predávaného vozidla.
Z týchto automobilov si môžete následne vyberať, ponuka je ale stále obrovská. Osciluje v rozmedzí od 600 do 750 tisíc inzerátov, čo je na jednej strane skvelé. Máte široké možnosti voľby (značky, modelu, motora, prevodovky, karosérie, konkrétnej výbavy...).
Na strane druhej však môžu byť uvedené vozidlá kdekoľvek, kľudne na druhej strane Európy, a práve v tomto momente nastupuje problém s časom, potrebnou investíciou na cestu, predovšetkým ale hľadaním odborníka, ktorý vám daný stroj skutočne zodpovedne skontroluje a navyše má na vás čas. Že je to neriešiteľný alebo drahý problém? Nie tak úplne.
Technicky nevyhovujúce auto? Peniaze dostanete späť
Služba CarAudit vám auto preverí spôsobom, ktorý ide nad rámec bežných prehliadok autorizovanými servismi. Na zánovnom či jazdenom vozidle sa fyzicky kontroluje až 270 inšpekčných bodov, samozrejmosťou je preverenie VIN čísla a ak je to možné, Carvago vyžaduje servisnú dokumentáciu. Tá (okrem toho, že často odhaľuje podrobnú históriu, nehody i prípadné opravy) je konfrontovaná so skutočným stavom automobilu a porovnávaná so záznamami od autorizovaných predajcov.
Zákazník dostane kompletný fotografický záznam prehliadky, ktorý vám ukáže každý problém – od škrabanca či preliačiny na karosérii, cez prelakovaný nárazník, nezaregistrovanú autobatériu, až po korekcie vstrekovačov. Technici idú po všetkom. Zaujíma ich chod i záber spojky, prípadné závady motora či emisného systému, pazvuky, hrúbka laku i kvalita jeho možnej opravy a súčasťou previerky je logicky i testovacia jazda.
Podľa výsledku sa sami rozhodnete či auto kúpiť alebo nie. Ak ale objavené vady nie sú v súlade s kvalitatívnymi štandardami Carvaga, kľudne sa môže stať, že vozidlo kontrolou jednoducho neprejde. V takom prípade vám technik okrem dodanej dokumentácie vysvetlí, prečo auto neprešlo a nemohlo byť odporúčané ku kúpe. A ak sa tak stane, neprichádzate o žiadne peniaze. Carvago vám platbu za previerku CarAudit vráti a zároveň máte možnosť vybrať si iný automobil.
Mimochodom, spomínané kontroly vykonávajú kvalifikovaní mechanici s dlhoročnou praxou a ich práca je permanentne kontrolovaná. Podľa krajiny pôvodu vozidla Carvago využíva buď vlastnú sieť autorizovaných technikov, alebo spolupracuje s lokálnymi špecializovanými strediskami, ako je napríklad Dekra, TÜV, Pirelli a ďalší. Všetko prebieha štandardizovaným procesom, navyše výsledok kontroly vami vybraného automobilu je porovnávaný s podobnými vozidlami na trhu.
Pokiaľ ide o rýchlosť previerky CarAudit, dokumentácia k autu je vo viac ako 90 percentách prípadov dodaná do dvoch pracovných dní od objednávky. A ak vás zaujíma jej cena, nehľadajte ju – stojí 79 eur.
Ceny ojazdených áut budú len vyššie
Ak sme vás stále nepresvedčili, že sa to vyplatí, skúste sa na hľadanie jazdeného automobilu pozrieť ešte z trochu iného uhla. Pravdou je, že nové autá v posledných rokoch zdražili zhruba o tretinu. Dôvodom sú bezpečnostné požiadavky, ktoré z trhu vyhnali mestské mini, pretože nemajú byť v čom lacnejšie. Ich povinná výbava to nedovolí. Aj tento trend zastavil pokles cien ojazdených vozidiel.
Pridajte k tomu čipovú krízu, kvôli ktorej leasingové spoločnosti i firmy nedostali obrovské množstvo áut. Tým pádom neprebehla obmena a na trhu kvôli tomu chýbajú trojročné vozidlá. K novým modelom sa však nedostali ani bohatší motoristi, takže evidujeme i výpadok o niečo starších strojov. Ďalej tu máme nútené elektromobily, snahu časti vodičov udržať si svoje autá so spaľovacím motorom a máte situáciu, kvôli ktorej sa masívne spomaľuje príliv automobilov z druhej ruky na trh.
Práve tento nedostatok spôsobuje, že sa bude do obehu dostávať stále viac automobilov aj so skrytými vadami, ktoré bežný človek nemá šancu odhaliť – spomeňte si napríklad na nedávne záplavy v Nemecku a aké autá sa kvôli tomu objavili. Menej ojazdených vozidiel zároveň znamená i rast cien. A keď už máte za nejaké zaplatiť, jeho hĺbková kontrola príde vhod. Rovnako ako napríklad 14-dňová garancia vrátenia peňazí, ktorú Carvago ponúka, ak nebudete z akéhokoľvek dôvodu s autom spokojní.