Skrytá vada má pomerne jednoduchú definíciu. Je to taká vada, na ktorú vás predávajúci neupozornil, nie je v kúpnej zmluve, nezodpovedá miere používania alebo opotrebenia auta a vy ako kupujúci nemáte šancu ju odhaliť bežným spôsobom. Teda najčastejšie vizuálnou kontrolou alebo krátkou testovacou jazdou. Čo robiť v prípadoch, keď sa vada podobného typu objaví po nejakej dobe od nákupu, si povieme niekedy inokedy. Dnes sa zameriame na to, ako podobným situáciám predchádzať, alebo presnejšie povedané, ako robiť skryté vady viditeľnými.

Aby ste sa pri hľadaní jazdeného auta nestali obeťou podvodu, stačí sa v zásade držať na pohľad prostej rady. Mali by ste vedieť, čo kupujete. Háčik je samozrejme v tom, že automobil ako taký patrí k tým najkomplikovanejším a najkomplexnejším výrobkom dennej potreby a vyznať sa v ňom nie je zase také jednoduché.

Len skúsenosti nestačia

Asi vám nemusíme zvlášť pripomínať, že dnes už na skutočne precíznu kontrolu svetlo, dobré oko, citlivé ucho, prípadne zdvihák nestačí. Nič z toho pochopiteľne nechceme podceňovať. Dôsledná vizuálna prehliadka je stále vynikajúcim základom a prvým krokom k tomu, či v inšpekcii pokračovať alebo dať od auta ruky preč. Lenže aj keď viete, aké chyby či poškodenia na konkrétnom vozidle hľadáte a poznáte jeho kritické miesta, stále to nestačí.
Aby ste mohli s kľudným svedomím povedať, že poznáte kontrolované auto dokonale, budete musieť pri obhliadke postupovať systematicky, dôkladnejšie a s mnohými ďalšími technickými prostriedkami. Ak ste si v tejto chvíli vybavili kvalitnú diagnostiku či spoľahlivý merač hrúbky laku, ktorý vám odhalí opravované miesta či vymenené komponenty, tak áno, presne tento typ výbavy máme na mysli. Ani s ňou však ešte nemáte vyhrané.

Nechajte to na špecialistoch

Mnohí mechanici vám potvrdia, že technická prehliadka je do istej miery rutinný úkon. A keď sa naučíte, čo robiť a hľadať, pochopíte, že to nie je raketová veda a svoje poznatky môžete v zásade aplikovať na ktorékoľvek jazdené auto. Keď má ale prísť na skutočne hĺbkovú kontrolu, aj oni priznávajú, že v tomto smere majú navrch špecialisti. Teda presne tá skupina ľudí, ktorá sa venuje hľadaniu chýb profesionálne a navyše sa zameriava aj na konkrétne značky áut. A tomu väčšinou zodpovedajú aj ich znalosti, schopnosti a vybavenie.

V tejto chvíli to možno vyzerá, že sme sa od pôvodnej témy tohto článku trochu vzdialili. Namiesto nákupu jazdeného auta, jeho obhliadky a skúšobnej jazdy zrazu riešime odborníkov na značky. Opak je však pravdou. Oboje spolu veľmi úzko súvisí. Vyššie spomínaným textom sme totiž chceli povedať jednu zásadnú vec. Automobil z druhej ruky je možno lacnejší ako ten nový, stále však za neho musíte zaplatiť nemalú čiastku. Jeho možné skryté vady vám pritom môžu spôsobiť také vysoké škody, že prípadné čiastky potrebné na opravy v horšom prípade znásobia pôvodnú nákupnú cenu alebo dokonca urobia vozidlo nepoužiteľným či nerentabilným. 

A aj preto tvrdíme, že vami vybrané ojazdené auto by mal prehliadnuť špičkovo vybavený špecialista, ktorý rozumie nielen svojej práci, ale tiež danej značke i konkrétnemu modelu. Problém je samozrejme v tom, že bežný človek nemá čas, energiu a chuť na to, aby sa v tejto oblasti permanentne vzdelával. Teda poznal podrobné servisné postupy, diagnostiku a systém odhaľovania skrytých chýb v obecnej rovine. 

Chcete ušetriť?

Ak navyše hľadáte auto v zahraničí, kde je oveľa väčšia ponuka než u nás, komplikovaná môže byť nielen jazyková bariéra, ale tiež vzdialenosť a náklady na cestu. Tá môže byť nakoniec úplne zbytočná, ak sa ukáže, že vaše vysnívané auto naživo zďaleka nepôsobí tak dobre ako na fotografiách internetovej stránky. A zabúdať by sme nemali ani na to, že si na prípadnú obhliadku musíte nájsť čas a neponáhľať sa pri nej.

Čo s tým? Ak si trúfate, máte odborné i jazykové znalosti, patričné vybavenie, čas a radi obetujete nejaké to euro na výlet, môžete samozrejme vyraziť na obhliadku vo vlastnej réžii. A úprimne vám želáme, aby vám nákup vyšiel a vaše vysnené auto slúžilo bez poruchy čo najdlhšie. Ak vám ale chýba ktorákoľvek z vymenovaných nutností a dúfate, že urobíte dobrý obchod, odporúčame vám postaviť sa k nákupu vozidla z druhej ruky trochu inak.
Jeho obhliadka je jedným slovom kľúčová. V prípade, že vám to okolnosti nedovoľujú alebo technike jednoducho nerozumiete, prenechajte túto prácu i starosť tým, ktorí naopak vedia, čo robia. Môže sa to vyplatiť.

Online trhovisko s vlastným systémom kontroly

Narážame tým na pozoruhodnú službu spoločnosti Carvago nazvanú CarAudit a ak ste o nej doteraz nepočuli, tu je pár najdôležitejších detailov. Len pripomíname, že startup Carvago je najväčším európskym online trhoviskom so zánovnými a jazdenými automobilmi, ktoré každý deň preveruje okolo sedem miliónov inzerátov. Z tohto počtu sa na stránky Carvaga dostane po prvej kontrole len desať percent áut, či už kvôli podozrivým informáciám v ponuke alebo rozporom v požadovanej kvalite predávaného vozidla.


zdroj a foto: carvago.com