Fico vyhlási, že SR v rozvoji EV nemôže zaostávať - a viac sa nezaujíma

Predseda vlády Robert Fico vo februári 2024 počas zasadnutia vlády v Košiciach vyhlásil, že Slovensko si nemôže dovoliť zaostať v prechode na elektrické vozidlá. Vláda vtedy uviedla, že automobilový priemysel čelí dvom zásadným zmenám – ekologickej a digitálnej – pričom kľúčové pre úspešné zvládnutie týchto zmien bude preorientovanie sa na alternatívne zdroje pohonu, predovšetkým na elektromobilitu.

Automobilová výroba je pre Slovensko dôležitou súčasťou ekonomiky, generuje približne 10 % HDP, významnú časť vývozu a z toho vyplývajúci značný podiel zamestnanosti,“ zdôraznila vláda vo vyhlásení z Košíc. Zároveň konštatovala, že tento sektor prechádza najväčšou technologickou transformáciou v histórii.

Medzi hlavné problémy, ktoré vláda identifikovala a sľúbila ich vyriešiť, patria:
- zabezpečenie dosť kvalifikovaných pracovníkov,
- modernizácia vzdelávania na stredných a vysokých školách,
- zabezpečenie produkcie elektrickej energie pre rastúci dopyt
- posilnenie prenosovej siete, aby zvládla zvýšený odber.

 

Diskutovali o obnovení štátnej finančnej pomoci pri nákupe nových áut

Aj o zľavách alebo úplnom oslobodení od poplatkov za používanie slovenských diaľnic. V zozname úloh vlády pre jednotlivé ministerstvá boli určené termíny, do ktorých mali byť jednotlivé opatrenia zrealizované. Väčšina týchto termínov sa zhodovala s koncom roka 2024.

Priemysel pociťuje nedostatok komunikácie

Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR), ktorý bol poverený vládou spolupracovať s členmi kabinetu na implementácii uznesenia, uviedol, že napriek tomu, že odporúčania odvetvia pre ministerstvá boli odoslané už mesiac pred výjazdovým rokovaním vlády, neboli zahrnuté do finálneho dokumentu.

Uznesenie bolo vypracované bez akejkoľvek diskusie. Priority priemyslu neboli vôbec brané do úvahy. Rovnako bez konzultácií bol pripravený aj návrh akčného plánu k uzneseniu. Nikto s nami nekomunikoval,“ vyjadril sa generálny sekretár ZAP Viktor Marušák. Dodal, že pracovná skupina zložená zo zástupcov rôznych ministerstiev zasadala dvakrát, avšak jej členovia nemali podľa ZAP žiadne právomoci rozhodovať alebo presadzovať potrebné zmeny.

K rokovaniu medzi zástupcami vlády a priemyslu došlo až v júni 2024, kedy sa ZAP stretol s ministerkou hospodárstva Denisou Sakovou (Hlas), aby prediskutovali opatrenia na podporu výroby. „Na tomto stretnutí bola ZAP SR zadaná úloha. Tú sme splnili a v polovici augusta sme pani ministerke odovzdali navrhované oblasti a zloženie troch pracovných skupín pre detailné spracovanie Uznesenia a jeho akčného plánu. Jedna skupina sa mala zaoberať nákladmi na výrobu, ďalšia dostupnosťou kvalifikovanej pracovnej sily vrátane talentovaných jedincov a tretia environmentálnou udržateľnosťou výroby,“ upresnil Marušák.

Ministerstvo hospodárstva do konca roka neodpovedalo na otázky týkajúce sa postupu pri realizácii uznesenia a úloh, ktoré z neho vyplývali. Medzi ne patrilo napríklad do septembra 2024 rokovať s predstaviteľmi automobilových spoločností o podpore zavádzania nových výrobných programov zameraných na elektromobily na Slovensku, publikovať analýzu vplyvu e-mobility na prenosové a distribučné siete, ako aj zjednodušiť pripájanie batériových úložísk do elektrickej siete.

Okrem toho mali v pláne do konca roka 2024 začať rokovania s aspoň jedným novým výrobcom, ktorý by umiestnil svoj závod na výrobu elektromobilov alebo ich komponentov na Slovensku, zverejniť analýzu o možnostiach štátnej podpory pre biopalivá, syntetické palivá, bioCNG a bioLNG s cieľom dosiahnuť dekarbonizačné ciele a taktiež zabezpečiť financovanie z európskych fondov na posilnenie prenosovej siete, aby zvládla výstavbu nových nabíjacích staníc.

Významným pokrokom v oblasti elektromobilového priemyslu však bolo získanie investora pre spoločný čínsko-slovenský závod na výrobu batérií v Šuranoch.

Lacnejšie diaľnice len za hranicami

Podľa Patrika Križanského, riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), sa z plánovaných opatrení pre vozidlá na cestách podarilo realizovať len jednodaňové zvýhodnenie služobných áut. Ak sa používajú aj na súkromné účely, znížila sa daň z jedného percenta na pol percenta.

Juraj Ďuratný, daňový odborník SEVA zo spoločnosti D-Tax, vypočítal, že pri služobnom elektromobile s cenou 40-tisíc eur vrátane DPH by zamestnanec mesačne ušetril 48,5 eura na daniach a odvodoch. Po štyroch rokoch by to predstavovalo úsporu 2 329 eur. Zamestnávateľ za rovnaké obdobie zníži náklady na odvodoch o 2 823 eur.

Hoci je toto opatrenie podľa Križanského zaujímavé, nenapĺňa ambície vládneho uznesenia. „Nedochádza napríklad k odpusteniu diaľničných poplatkov a mýta, čo by bolo atraktívne pre osobné aj nákladné elektrické vozidlá,“ vysvetlil. Naopak, tieto kroky zavádzajú krajiny ako Nemecko v rámci európskej legislatívy (Eurovignette). Na Slovensku však tento plán nebol realizovaný.

Hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková uviedla, že rezort skúmal možnosti zvýhodnenia elektromobilov, no bezplatné diaľnice padli za obeť konsolidácii financií.Mýto pre bezemisné vozidlá bude zahŕňať len základnú sadzbu, diaľničné známky však ostávajú bez úľav, pretože by to negatívne ovplyvnilo verejné financie,“ spresnila.

Dotácie a financovanie z Plánu obnovy?

SEVA začiatkom roka 2024 upozornila, že do júna malo padnúť rozhodnutie o dotáciách na nákup elektromobilov. Ministerstvo financií však reagovalo, že finančné zdroje boli presmerované do iných opatrení. Tie zahŕňajú skrátenie doby odpisovania elektrobusov na štyri roky, elektrobicyklov na dva roky a zvýhodnenie služobných elektromobilov.

Križanský tvrdí, že dotácie mohli byť financované z Plánu obnovy, podobne ako v Česku či Rakúsku, alebo z Modernizačného fondu. Ako príklad uviedol Poľsko plánuje masívnu podporu elektrických kamiónov v hodnote takmer pol miliardy eur.Slovenské firmy tak môžu stratiť konkurenčnú výhodu, keďže zahraniční dopravcovia majú k dispozícii dotácie,“ upozornil.

Parkovanie v mestách pre EV? Tu je pár svetlých bodov...

Samosprávy zavádzajú zľavy na parkovanie pre elektromobily. Napríklad Bratislava a ďalšie mestá ponúkajú znížené ceny rezidentských parkovacích kariet až do výšky 50 %. Banská Bystrica plánuje obmedzenie vjazdu do centra pre vozidlá, ktoré nespĺňajú emisné normy Euro 6 a 7.

Napriek týmto snahám Únia miest Slovenska upozorňuje na komplikácie pri čerpaní podpory z Plánu obnovy. „Mestá často nedostávajú odpovede z ministerstva hospodárstva a alokované zdroje ostávajú nevyužité,“ uviedla Daniela Piršelová, hovorkyňa ÚMS.

Pomalý progres v oblasti elektromobility

Križanský konštatuje, že podpora nabíjacej infraštruktúry sa síce spustila, ale zmluvy sa podpisujú príliš pomaly. „Rok 2025 bude kritický. Ak sa nezačne stavať, projekty sa nestihnú realizovať,“ dodal. Slovensko je v adopcii elektromobilov na poslednom mieste v EÚ, pričom viac ako polovicu emisií v doprave tvoria osobné vozidlá a štvrtinu nákladná doprava. Ambiciózne ciele tak zatiaľ zostávajú nenaplnené.

zdroj: euractiv.sk
foto: depositphotos.com/cz