Komponenty pre elektromobily? Vyzerá to na zlý koniec

Americká spoločnosť Wolfspeed a nemecký dodávateľ automobilových súčiastok ZF odložili plány na výstavbu továrne na čipy pre elektromobily. Tento krok pridáva k už existujúcim problémom nemeckej ekonomiky. Ide o nepríjemnú správu znásobenú oneskorením iných dvoch veľkých tovární amerického čipového gigantu Intel a možným zatváraním tovární, ktoré zvažuje Volkswagen.

Wolfspeed a nemecký dodávateľ ZF pozastavili projekt v Ensdorfe v západonemeckom štáte Sársko kvôli sklamaniu z dopytu spotrebiteľov po elektrických autách. Americká spoločnosť uviedla, že k rozhodnutiu pozastaviť nemecké plány prispelo aj údajné zlepšenie vo výrobe v jej domácich továrňach. „Vďaka našej zlepšenej produktivite a súčasne predpovedanému pomalšiemu nástupu trhu s elektromobilmi veríme, že máme dostatočnú kapacitu pre budúce obdobie,“ uviedol hovorca firmy.

 
 

Hovorca ZF povedal, že rozhodnutie padlo zo strany americkej spoločnosti. Pôvodne bolo v pláne vytvorenie až 1 000 pracovných miest. „Po tom, čo Wolfspeed odložil projekt továrne v Ensdorfe na neurčito, je plánovaná spolupráca medzi Wolfspeed a ZF na tomto projekte pozastavená,“ uviedol hovorca vo vyhlásení.

Volkswagen čakajú škrty, hrozí zatváranie tovarní

Pozastavenie projektu ešte viac prehlbuje nepriaznivé hospodárske vyhliadky Nemecka, na ktoré tento týždeň poukázal aj Medzinárodný menový fond. Organizácia uviedla, že nemecký hospodársky rast bude tento rok stagnovať a v roku 2025 stúpne len o 0,8 %, čím sa Nemecko stane najhoršie výkonnou ekonomikou medzi vysoko industrializovanými krajinami.

To rozhodne nie je dobrá správa pre Slovensko s exportne orientovanou ekonomikou, továrňou Volkswagenu v Bratislave a silnými väzbami na Nemecko práve z dôvodu silného zastúpenia automotive priemyslu u nás.

Prepad dopytu po elektromobiloch zasiahol európsky výrobný sektor, čo spôsobuje ďalšie problémy automobilkám, vrátane Volkswagenu, ktorý sa snaží pripraviť na prechod od fosílnych palív a koniec spaľovacích motorov. VW hrozí aj zatváranie niektorých závodov.

Ešte vo februári 2023 oznámili firmy Wolfspeed a ZF, že postavia pokročilú továreň na výrobu komponentov z karbidu kremíka. Malo ísť o investíciu v hodnote 2,75 miliardy eur. Dotácie zo strany Nemecka mali dosiahnuť 515 miliónov eur. V tom čase kancelár Olaf Scholz označoval aj tento projekt za súčasť „návratu priemyselnej revolúcie“ do Nemecka. Realita je však iná.

Zdroj: The Guardian