Skutočné nové offroady zrátate na prstoch ruky
Na našom trhu je od septembra niečo, čo chce zachytiť posledné záchvevy poctivých konštrukcií áut. Ba čo áut, chlapských offroadov, ako bol napríklad legendárny Defender. Oficiálny vstup na slovenský trh má za sebou novinka INEOS Grenadier. Radí sa k modelom ako Mercedes G, Land Rover Defender, Ford Raptor, Toyota Hilux...
Práve do dnes už raritného segmentu vhodného na jazdu aj v ťažkom teréne a prácu v ňom, vstúpila pred pár rokmi nová značka INEOS. Má zatiaľ relatívne úzku ponuku modelov postavených na báze modelu Grenadier, Ten je vo viacerých verziách karosérie. Novinkou, v podstate v medzinárodnej premiére na Slovensku predstavený je model pick-up. Všetky verzie sú postavené na poctivom rebrinovom ráme a poskytujú plnohodnotný pohon všetkých kolies s redukčnou prevodovkou. Svet svalnatých offroaderov ctí značka aj dvoma tuhými nápravami s možnosťou uzávierok všetkých diferenciálov. Na svete sú zatiaľ štyri koknfigurácie – dvoj a päťmiestny úžitkový „station wagon“, päťmiestny civilný „station wagon“ a pick-up Quartermaster. Dve základné výbavy – Trialmaster a Fieldmaster vystihujú dva svety – ťažký terén alebo romantická príroda.
Z pivných rečí nová značka
Keby to bolo naozaj také jednoduché, viacerí by sme už mali na svete projekt vlastného auta, ktorý by sme vymysleli pri pive. Pravdou však je, že idea vyrábať automobil podľa vlastných predstáv vznikla v roku 2017, keď si predseda spoločnosti INEOS Group Sir Jim Ratcliffe, ktorý ja automobilovým nadšencom, uvedomil, že po skončení výroby klasického modelu Land Rover Defende sa na trhu s ortodoxnými terénnymi vozidlami otvára zaujímavá modelová „diera“. Myšlienka nabrala konkrétne obrysy počas priateľského posedenia v obľúbenom londýnskom pube The Grenadier ešte v roku 2015. Takto veľmi v skratke vznikol INEOS Grenadier a spoločnosť INEOS Automotive. Ako sme si však hneď v prvých minútach vysvetlili so zástupcami novej značky, INEOS nie je kópiou Defendra, jediné, čo si od neho „požičal“ je filozofia nekompromisného terénneho auta 4x4.
Inak je Grenadier skladačkou toho najlepšieho, čo sa jeho stvoriteľom pozdávalo – spoločnosť BMW Group dodáva výkonné a efektívne benzínové a naftové motory BMW TwinPower Turbo, podvozok a pruženie má na svedomí spoločnosť Magna Powertrain, vývoj a testovanie si zobrala za svoje spoločnosť Magna Steyr. Automatické prevodovky dodal ZF, redukčné zase Tremec, predné a zadné uzávierky Eaton, pohonné hriadele Dana Spicer, tuhé nápravy Carraro (okrem iného nápravy pre traktory John Deere a Claas), progresívne pružiny Eibach, tlmiče Bilstein, sedadlá sú značky Recaro a strešné doplnky Rhino Rack. Chýbať nemôže v ponuke navijak Red Winches.
Všetko sa to končí – či začína – v nemeckom meste Hambach (cca 200 km od Stuttgartu, kde sídli aj prevádzkové základňa spoločnosti), kde firma získala výrobný závod od automobilky Mercedes-Benz.
Želáte si M1 alebo N1?
Je jasné, že takáto technika nájde svoje využitie či už v mestskej džungli, alebo v ozajstnom lese, kde si zarobí na seba robustná konštrukcia, dokonalý pohon a výkonný agregát. Modelová ponuka sa začína dvojmiestnou verziou s priestorom pre štandardnú auropaletu. Ďalšou možnosťou je päťmiestny model s pevnými zadnými bočnými oknami (N1) alebo presklenými (M1), pričom táto verzií pozná práve dve špecifické výbavy zostavené podľa využitia – Trialmaster a Fieldmaster.
Zatiaľ posledným do partie je praktický pick-up Quartermaster, ktorý je oproti verzii station wagon dlhší o 305 mm a na korbe má rozmery 1 564 mm na dĺžku a 1 619 mm na šírku. Zaujímavá je isto aj hodnota brzdeného prívesu – 3 500 kg. Všetky varianty sa ponúkajú s trojlitrovými benzínovými motormi s výkonom 210 kW/286 k a 450 Nm alebo s naftovými motormi 183 kWú249 k a 550 Nm, pričom všetky motory sú skombinované s osemstupňovými automatickými prevodovkami, doplnenými o redukčný prevod s pomerom 2,5 : 1. Svetlá výška 264 je ďalším poctivým off-roadovým parametrom rovnako ako brodivosť 800 mm.
Život v prírode si vyžaduje iné vybavenie ako návšteva obchodného centra, preto INEOS ponúka množstvo špeciálneho príslušenstva ako sú ochranné rámy, svetelná rampa, špecializované prvky interiéru (výklopný stolík, rôzne siete a mreže či organizéry batožinového priestoru), strešný nosič, nosiče kanistrov na vodu či palivo, alebo výklopnú markízu.
Vitaj v našej džungli, Grenadier!
Nestáva sa v živote človeka často, aby stál hoc ako pozorovateľ pri zrode novej značky, preto budeme dúfať, že dobrodruh a automobilový nadšenec Jim Ratcliffe je aj dostatočne skúseným vizionárom, a tak jeho projekt spestrí ponuku na automobilovom trhu ešte pekných pár rokov a úprimne už dnes sa tešíme na prvú možnosť poprepínať všetky ovládače pohonu umiestnené netradične na stropnom paneli a vyskúšať skutočné vlastnosti tohto nového off-roadera.