NEVS (National Electric Vehicle Sweden) bola mladá spoločnosť, ktorá povstala z popola zaniknutej švédskej značky Saab pred viac ako desiatimi rokmi. Že sa jej zamestnanci nenudili, aktuálne dokazuje prototyp elektromobilu vyvíjaného pod menom Emily GT, ktorý podľa tvorcov mal byť schopný ponúknuť dojazd až 1000 kilometrov.
Za túto schopnosť mal samozrejme vďačiť obrovskej batérii s kapacitou až 175 kWh, čo je ekvivalent približne 68 litrov benzínu. Ďalšími alternatívami mali byť lacnejšie modely s kapacitou akumulátorov 105 a 140 kWh, pričom v pláne bola tiež 11-kilowattová indukčná (teda bezdrôtová) nabíjačka.
Ďalšou zaujímavosťou boli štyri elektromotory integrované priamo do nábojov kolies, každý s výkonom 121 koní, takže auto malo mať systémových 484 koní a pripravovaná bola údajne ešte silnejšia verzia naladená na minimálne 653 koní a krútiaci moment 2200 Nm. Vďaka tomu mal sedan zrýchľovať z 0 na 100 km/h za 4,6, respektíve 3,2 sekundy.
Až 350 inžinierov a technikov dokázalo tento projekt postaviť od nuly v priebehu 10 mesiacov. Ich práca odštartovala v roku 2019, ešte pod vedením čínskeho konglomerátu Evergrande, ktorý vstúpil do firmy NEVS a vývoj financoval. Mimochodom Evergrande je jedna z najväčších čínskych realitných spoločností a automobilka mala byť jednou z jej nových akvizícií. Problém bol v tom, že sa v roku 2021 dostala do finančných problémov pri splácaní dlhov, vznikli jej záväzky vo výške až 300 miliárd dolárov a len v zahraničí dlží 20 miliárd dolárov. A práve táto situácia stiahla pod vodu aj švédsky NEVS.
Vďaka štátnej pomoci Evergrande zrejme prežije, situácia Švédov je však evidentne komplikovanejšia. Na svojej internetovej stránke uvádzajú, že „žiaľ, v apríli 2023 ukončujeme všetky naše aktivity spojené s vývojom nových produktov kvôli plánovanej hibernácii, ktorou naša firma momentálne prechádza“.
Čo bude ďalej, nikto dnes netuší, ale automobil údajne navrhnutý známym (nemenovaným) talianskym dizajnérom a vyvíjaným okrem iného i s podporou športovej značky Koenigsegg mal mať taký dobrý systém vektorovania krútiaceho momentu, že bol schopný zatáčať aj bez použitia volantu. Pokiaľ ide o neodpruženú hmotu kolies s elektromotormi, tú mal podľa Petera Dahla, bývalého inžiniera Saabu, eliminovať vzduchový podvozok a adaptívne tlmiče. Presný prenos výkonu na kolesá a ovládateľnosť potom pre švédsku stránku Carup popísal ako prechod z bežných lyží na carvingové.
Nová generálna riaditeľka NEVSu, Nina Selander, aktuálne hľadá pre projekt Emily GT kupca a vyzvala všetky zainteresované strany, aby ich spoločnosť kontaktovali. „Je na predaj,“ odkázala prostredníctvom médií a dodala, že má radosť, že mohla vývojový prototyp ukázať svetu. Peter Dahl tvrdí, že vozidlo potrebuje ešte zhruba rok a pol práce, aby bolo pripravené na sériovú výrobu.