Hybrid a WLTP
Hlavný rozdiel medzi plug-in hybrid a hybrid technológiou je, že hybrid primárne využíva spaľovací motor a elektromotor je doplnok. Elektromotor sa zapája najmä pri nízkych rýchlostiach, napríklad pri jazde v meste. Hoci väčšina automobilov používa podobnú hybridnú technológiu, rozdiel medzi najlepšími a najhoršími modelmi môže byť výrazný, najmä pokiaľ ide o spotrebu paliva.
Pri hodnotení spotreby paliva a emisií CO2 vozidiel sa často používajú čísla z testovacieho postupu WLTP. Čo presne skratka znamená? "Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure" (celosvetovo harmonizovaný testovací postup pre ľahké vozidlá) je to testovací postup určený na meranie emisií a spotreby paliva u ľahkých vozidiel, ako sú osobné autá a malé dodávky. Proces vykonávania WLTP zahŕňa niekoľko fáz, ako sú laboratórne testovanie, meranie emisií a spotreby paliva a testovanie v reálnych podmienkach. Dôležité je však mať na pamäti, že WLTP nie vždy presne odzrkadľuje údaje, ktoré získame v reálnych podmienkach jazdy, ako potvrdzuje vykonaný test.
Test má jasného víťaza aj prekvapenia
V Británii boli hybridné vozidlá podrobené nezávislému testu reálnej spotreby paliva. Výsledky testu ukázali jasného víťaza Toyotu Yaris Cross hybrid, ale aj niekoľko prekvapení.
Test hybridných vozidiel v reálnych podmienkach zahŕňal cestovanie po rôznych typoch ciest, vrátane mesta, okresných ciest a diaľnic, čo nie je prekvapujúce. Testy boli navrhnuté tak, aby boli ľahko opakovateľné a umožňovali jednoduché porovnanie medzi jednotlivými vozidlami. Pre dosiahnutie čo najhomogénnejších podmienok boli prijaté určité opatrenia, ako napríklad zváženie hmotnosti každého vozidla a kontrola tlaku v pneumatikách pred vykonaním testu. Na výfukové potrubie bola pripojená sonda na meranie emisií. Teplota v interiéri vozidla bola nastavená na 21 stupňov Celzia. Ak klimatizácia nebola digitálna tak sa nastavila na stredovú hodnotu ovládača. Otáčky ventilátora boli nastavené na minimálne hodnoty. Počas testov boli všetky elektronické zariadenia vypnuté, vrátane svetlometov. Emisie boli monitorované a vzorkované z výfuku každú sekundu, a na základe zpriemerovania týchto údajov bola vypočítaná skutočná spotreba paliva.
10 miesto: Toyota RAV4 2.5 Hybrid s pohonom jednej nápravy
WLTP emisie CO2 | WLTP spotreba | Priemerná spotreba v teste | Spotreba v meste | Spotreba na diaľnici | Spotreba na okresných cestách |
131 | 5,8 | 5,76 | 3,07 | 7,45 | 5,23 |
Toyota RAV4 2,5 Hybrid s pohodon jednej nápravy je jediné SUV medzi všetkými testovanými vozidlami. Napriek veľkosti a dokázala v mestských podmienkach dosiahnuť úžasnú spotrebu paliva len 3,07 l/100 km. Týmto výsledkom RAV4 sa stala veľkým prekvapením testu a veľmi odporúčaným hybridným vozidlom.
9. Miesto: Toyota Yaris 1.5 Hybrid (2011 - 2020)
WLTP emisie CO2 | WLTP spotreba | Priemerná spotreba v teste | Spotreba v meste | Spotreba na diaľnici | Spotreba na okresných cestách |
92 | 4,1 | 5,74 | 3,53 | 7,49 | 4,91 |
Predchádzajúca aj súčasná Toyota Yaris je vhodné auto, najmä pre mestské prostredie, kde je veľmi úsporná a obratná. Vďaka hybridnému pohonu sa spotreba paliva dokáže v mestskom prostredí dostať na 3,53 l/100 km.
8. Miesto: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid
WLTP emisie CO2 | WLTP spotreba | Priemerná spotreba v teste | Spotreba v meste | Spotreba na diaľnici | Spotreba na okresných cestách |
101 | 4,5 | 5,72 | 4,15 | 7,1 | 4,96 |
V teste sa Toyota Corolla v prevedení Touring Sports umiestnila na 8. mieste. Tento model je známý svojou praktickosťou a výhodou hybridného pohonu, čo predstavuje úsporu paliva, najmä ak potrebujete často prepravovať veci alebo využívať jeho úžitkovosť v mestskom prostredí. Dokazuje to aj spotreba 4,15l / 100km, ktorú dosiahla práve v meste.
7. Miesto: Kia Niro Hybrid (2016-2022)
WLTP emisie CO2 | WLTP spotreba | Priemerná spotreba v teste | Spotreba v meste | Spotreba na diaľnici | Spotreba na okresných cestách |
100 | 4,4 | 5,64 | 5,76 | 6,42 | 4,69 |
Na siedmom mieste sa umiestnil model Kia Niro, ktorý sa vyrábal do roku 2022. Tento hybridný pohon exceluje najmä na okresných cestách, kde dosahuje spotrebu 4,69 l/100 km. Patrí medzi modely, ktoré prekvapili a excelujú v spotrebe mimo mesta.
6. Miesto: Suzuki Swace 1.8 Hybrid
WLTP emisie CO2 | WLTP spotreba | Priemerná spotreba v teste | Spotreba v meste | Spotreba na diaľnici | Spotreba na okresných cestách |
102 | 4,51 | 5,62 | 3,26 | 7,36 | 4,84 |
Ak sa v rebríčku vyskytuje Toyota Corolla Touring Sports tak je jasné, že tu nesmie chýbať ani Suzuki Swace, ktorý s ňou zdieľa rovnaký pohon pod kapotou. V meste sa Swace ukázal ako väčší úsporák než Corolla TS so spotrebou nižšou o 0,89 l / 100 km.
5. Miesto: Toyota Prius 1.8 VVT-i (2016-2022)
WLTP emisie CO2 | WLTP spotreba | Priemerná spotreba v teste | Spotreba v meste | Spotreba na diaľnici | Spotreba na okresných cestách |
78 | 4,2 | 5,59 | 4,68 | 6,79 | 4,7 |
V teste sa objavil aj model Toyota Prius predchádzajúcej generácie. Prius je populárny model od Toyoty a je vhodný pre jazdu v meste, čo je typické pre hybridné vozidlá, ale tiež sa osvedčuje aj na okresných cestách. Jeho spotreba paliva v meste a na okresných cestách je takmer rovnaká, s rozdielom len 0,02 l na 100 kilometrov. Je jediným vozidlom v teste s najnižšími emisiami CO2.
4. Miesto: Renault Clio benzínový 1.6 hybrid (2019 - 2023)
WLTP emisie CO2 | WLTP spotreba | Priemerná spotreba v teste | Spotreba v meste | Spotreba na diaľnici | Spotreba na okresných cestách |
119 | 5,3 | 5,47 | 5,1 | 6,6 | 4,4 |
V teste sa objavila aj hybridná verzia Renaultu Clio. Tento praktický automobil prekvapil výsledkami, ktoré ukazujú, že najúspornejší je na okresných cestách a nie v meste so spotrebou 4,4l na 100 kilometrov.
3. Miesto: Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid
WLTP emisie CO2 | WLTP spotreba | Priemerná spotreba v teste | Spotreba v meste | Spotreba na diaľnici | Spotreba na okresných cestách |
102 | 4,51 | 5,04 | 4,11 | 6,51 | 3,87 |
Reprezentantom Hondy v tomto teste bol jej model Jazz s hybridným 1,5 litrovým motorom pod kapotou. Aj tento model ukázal svoj veľký potenciál v úspore paliva na okresných cestách, pričom rozdiel medzi mestskou a okresnou spotrebou je menší než u modelu Clio, ktorý sa umiestnil na 4. mieste.
2. Miesto: Toyota Yaris 1.5 Hybrid
WLTP emisie CO2 | WLTP spotreba | Priemerná spotreba v teste | Spotreba v meste | Spotreba na diaľnici | Spotreba na okresných cestách |
92 | 4,1 | 4,72 | 3,53 | 6,05 | 3,81 |
Striebornú medailu si v tomto teste odnáša Toyota Yaris s hybridným pohonom. Jej hybridný systém sa osvedčuje najviac v mestskom prostredí, kde dosahuje spotrebu 3,53 l/100 km. Tento model tiež poskytuje dostatočný výkon pre malé mestské vozidlo.
1. Víťazné miesto: Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid
WLTP emisie CO2 | WLTP spotreba | Priemerná spotreba v teste | Spotreba v meste | Spotreba na diaľnici | Spotreba na okresných cestách |
100 | 4,4 | 4,7 | 2,73 | 6,21 | 4,01 |
Zlatú medailu si odváža automobil Toyota Yaris Cross. Jeho víťazstvo nie je prekvapením, pretože je to väčší a praktickejší súrodenec Toyoty Yaris, ktorý získal strieborné miesto v teste. Yaris Cross patrí do kategórie menších SUV. Podľa autorov testu je to najefektívnejší automobil, ktorý prešiel ich rukami počas všetkých doterajších testov. Jeho spotreba v meste bola len 2,73 l/100 km.
Porovnania v celku
Zaujímave pozorovanie je, že Toyota RAV4 má WLTP spotrebu vyššiu ako je reálna spotreba. Z údajov je jasné, že WLTP spotreba je stanovená o dosť nižšie a to pri 90% aút v teste. Najnižšiu spotrebu v meste a celkovo priemernú kombinovanú spotrebu mal víťaz testu Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid. Toyota Yaris 1,5 Hybrid mala najnižšiu spotrebu na ďialnici a na okresných cestách. Najnižšími emisiami CO2 sa môže pochváliť známy model Toyota Prius 1,8 VVT-i ktorý bol vyrábaný v rokoch 2016 - 2022.
Zdroj: What Car?