Vietnamská automobilka, ktorá bola založená iba v roku 2017, mohla vstúpiť na americkú burzu vďaka tomu, že dokončila fúziu s inou spoločnosťou – Black Spade Acquisition. Zmysel tohto kroku bol jediný: zámer Vietnamcov vstúpiť na burzu v Spojených štátoch. Udialo sa tak napokon tento mesiac.

Akcie narástli, sú však špekulatívne

Už v polovici augusta dosiahli akcie VinFast hodnotu okolo 37 amerických dolárov, píše CNBC a dodáva, že je to o 270 % ako úvodná ponuka akcií Black Spade Acquisition na úrovni 10 USD za jednu akciu. Odvtedy však hodnota akcií narástla ešte viac a vyšplhala sa načas dokonca k hodnotám okolo 70-80 amerických dolárov. V ulynulých hodinách však akcie VinFast znovu spadli na 50 dolárov v čase písania článku.

Po debute na akciovom trhu má teraz VinFast podľa výpočtov hodnotu 107 miliárd dolárov. BMW a Volkswagen majú pritom nižšiu udávanú trhovú hodnotu - v oboch prípadoch približne 68-69 miliárd USD. Napríklad Ford má hodnotu 48 miliárd USD.

Podľa trhovej kapitalizácie je Tesla stále najväčším svetovým výrobcom automobilov okolo 800 miliárd dolárov. Dvojkou je Toyota (226 miliárd USD). Napríklad čínsky rival BYD je na štvrtom mieste s ocenením 93 miliárd dolárov. Ak ste sa už začali tešiť, že investujete do akcií vietnamskej automobilovej firmy a rozprávkovo zbohatnete, analytici dvíhajú varovný prst. Akcie zlúčenej spoločnosti sú extrémne volatilné a ide o špekulatívnu investíciu.

Meškajúce dodávky áut

Expanzia značky VinFast v Spojených štátoch sa nezaobišla bez prekážok. Čelila problémom vrátane oneskorených dodávok pre prvých zákazníkov v dôsledku nedostatkov na softvérovej úrovni. Automobilka, ktorej sa ešte nepodarilo dosiahnuť zisk, nakoniec dodala vozidlá prvým americkým motoristom v marci, a to s meškaním niekoľkých mesiacov oproti pôvodne deklarovanému decembru.

VinFast stavia továreň v USA, konkrétne v Severnej Karolíne, aby tak konkuroval výrobcom elektromobilov ako Tesla a BYD na americkom trhu, ako aj tradičným výrobcom automobilov, ktorí sa tiež čoraz viac sústredia na hybridy a elektromobily.

VinFast uviedol, že závod môže v prvej fáze vyrábať 150-tisíc vozidiel ročne. Očakáva sa, že továreň spustí prevádzku v roku 2025, teda o rok neskôr oproti pôvodným plánom.

Či už bude z dlhodobého hľadiska úspešný alebo nie, príchod VinFastu je živým príkladom toho, ako prechod na elektromobilitu prináša šance aj pre neznámych nových výrobcov, aby sa presadili v globálnom automobilovom svete. „Keďže celý svet a najmä USA prechádzajú od spaľovacích motorov k elektromobilom, je tu priestor pre každého,“ uzatvára generálny riaditeľ vietnamskej automobilky Lê Thị Thu Thủy.

Zdroj: CNBC / foto: Asiafinancial