Nový závod má vyrásť vo východnej Európe. Má byť plne pod kontrolou manažmentu v Mladej Boleslavi. Je veľmi pravdepodobné, že do nového súboja o fabriku pôjdeme s rovnakou lokalitou pri Košiciach. Aktuálne je pripravená najlepšie, a v zásade aktuálne jediná vhodná. Všetko je čerstvé a možno je tu priestor pre ďalšie lákadlá pre novú fabriku.
Dostane Slovensko piatku automobilku?
Tento nadpis nie je celkom presný, značkovo by to bola po VW, PSA, KIA a JLR síce piata firma, ale reálne by to bol ďalší podnik gigantického koncernu VW AG. Na výber novej fabriky má každá firma veľký tím. Sledujú a hodnotia aj veci, ako sú politická stabilita, ekonomická stabilita, cena a dostupnosť pracovnej sily, infraštruktúra a napojenia, legislatíva konkrétnej krajiny a ďalšie...
Čo sú naše tromfy?
Škoda, ako aj koncern Volkswagen, majú so Slovenskom výborné skúsenosti. Okrem samotnej fabriky v Devínskej Novej Vsi má skupina Volkswagen na Slovensku aj závod na produkciu prevodoviek v Martine či nástrojáreň v Stupave. A práve v Devínskej sa niekoľko rokov Škodovky už vyrábali (Octavia I) a teraz Citigo, na kvalitu neboli sťažnosti, práve naopak. Blízkosť Ukrajiny a Ruska a ľahké napojenie tým smerom je tiež kľúčové. Oba tieto trhy sú pre českú značku dôležité. Niektorí dokonca tvrdia, že železnica bude čoskoro znova zohrávať dôležitú úlohu, keďže cesty sú už veľmi preplnené. A Košice majú veľmi dobré vlakové spojenie všetkými smermi. Práve v Košiciach začína širokorozchodná koľaj na východ...
Najvyššia možná dotácia. Dnes sa bez toho už nezaobíde výstavba asi žiadnej veľkej fabriky. A keďže východ SR má dlhodobo najvyššiu nezamestnanosť, mohli by tu byť ľudia aj podmienky. Na juhovýchode SR je viacero firiem s výrobou s menšou pridanou hodnotou. Je veľmi pravdepodobné, že od nás o pár rokov odídu. A práve títo zamestnanci s dobrými návykmi a zručnosťami by mohli byť vhodní pre novú fabriku.
Aké máme slabiny?
VW Group môže Slovensko vylúčiť už na začiatku len pre vyváženie rizika. Mať tri fabriky v jednej drobnej krajine, ktorá niekedy pôsobí dojmom rozbušky, nemusí byť po vôli akcionárov a dozornej rady. Tiež je tu nie práve skvelé podnikateľské prostredie, napríklad nedávno schválené 13. a 14. výplaty a príplatky za nadčasy cez víkendy a sviatky.
Tlak vlády na umelé zvyšovanie minimálnej mzdy či nedávny štrajk v Devínskej nepochybne nebudú vnímané pozitívne.
Kto sú konkurenti Slovenska?
Spomínajú sa štáty na juhovýchod, no ďaleko ako Bulharsko, Turecko. Na obe sa našinec možno pozerá cez prsty. Turecko nie je členom EÚ a to, čo sa tam ostatné mesiace deje, nie je veru stabilná situácia. Bulharsko je zas menej zdatné v oblasti strojárstva, kvalifikovanej pracovnej sily a hlavne polohy pre obsluhu celej Európy.