Navzdory protestom a vyjednávaniam trestné clá EÚ na elektromobily vyrobené v Číne práve začínajú oficiálne platiť a podľa všetkého vyjdú nemecké koncerny poriadne draho.
Tie sa snažili protestovať (zástupcovia Nemecka preto hlasovali v Európskej komisii proti ich prijatiu) a kritizovali fakt, že sankčné sadzby sa týkajú aj európskych firiem, ktoré batériové autá vyvinuli doma a v Číne ich len produkujú.
Automobilka Elona Muska uspela
EÚ ale firmám nič neodpustila, skôr naopak. Kým Tesla bola schopná u EK vyjednať clo na svoje autá exportované z Číny do Európy vo výške 7,8 percenta, automobilke BMW komisia naparila sadzbu 21,3 percenta. A to mala byť pôvodne na úrovni až 38,1 percenta.
Týka sa to elektrickej iX3 zo Šen-jangu, ktorá však bude v roku 2026 nahradená úplne novým modelom postaveným na základe platformy Neue Klasse a BMW plánuje jeho produkciu v maďarskom Debrecíne. Ďalšími dvomi dotknutými autami sú Mini Cooper a Aceman.
BMW výrobu radšej presťahuje
Ich výroba sa aktuálne ešte len rozbieha, obe autá sa však majú vrátiť do Európy tiež v roku 2026. BMW chce premiestniť ich linky do továrne Mini v britskom Oxforde, bude to však stáť najmenej 700 miliónov eur.
Rovnako je na tom tiež Cupra koncernu Volkswagen a jej úplne nový elektrický crossover Tavascan. Aj na tento automobil vyrábaný v čínskej fabrike v An-chueji bola pôvodne uvalené clo až 38,1 percenta, EÚ však nakoniec prehodnotila toto číslo a zaradila Cupru medzi spolupracujúce automobilky. Ani to však nestačilo na lepšiu sadzbu ako 21,3 percenta, ktorú je samozrejme nutné pripočítať k doteraz používanému štandardnému 10-percentnému clu.
Výnimku pochopiteľne nemá ani Smart, ktorý dnes rovným dielom patrí automobilke Mercedes a koncernu Geely. Dnes už dostupný model #1 je samozrejme z Číny a vzťahuje sa naň dodatočné clo 18,8 percenta.
Zaujímavé je, že podľa Úradného vestníka EÚ Mercedes pôvodne v rámci vyšetrovania žiadal, aby nebol posudzovaný spolu so spoločnosťou Geely. Ak by sa tým úradníci EÚ riadili, aj modelom Smart by spočiatku hrozilo maximálne 35,3-percentné sankčné clo pre nespolupracujúce firmy. V súčasnej podobe ale ostáva na úrovni 18,8 percenta.
zdroj: Automobilwoche