Nissan Almera s typovým označení N15 predstavili Japonci pred 30 rokmi. Bol dostupný ako 3- či 5-dverový hatchback, prípadne ako 4-dverový sedan. V základe to samozrejme bol obyčajný automobil, ak ste však niekoho previezli v pozoruhodnom športovom GTi, nezriedka ostal v trochu nemom úžase.
Nissan Almera GTi
Nissan okrem bežného McPhersonu vpredu použil vzadu zvláštny typ zavesenia, ktoré pomáhalo pri rýchlych prejazdoch zákrut vďaka veľmi presnému vedeniu kolies. Automobilka mu hovorila multilink, ale v skutočnosti išlo o tuhú zadnú nápravu s dvojicou pozdĺžnych ramien a takzvanným Scott-Russellovým mechanizmom. Ak chcel s Almerou súperiť bežný Golf tretej generácie, v zákrutách mu Nissan bez problémov utiekol.
Nissan Almera GTi po modernizácii.
Auto dorazilo na trh ako nástupca u nás nie príliš rozšíreného modelu Sunny, keďže v tej dobe sa u nás autá z Japonska ešte len udomácňovali. Almera ale chcela preraziť aj v našich končinách, automobily preto dostali v sériovej výbave airbag vodiča i spolujazdca, servoriadenie či elektronický imobilizér. Klimatizácia, audiosystém alebo elektrické okná boli vždy za príplatok.
V ponuke bolo niekoľko verzií, od bežných LX, GX či SLX až po športové GTi alebo Sportline. Facelift prišiel v roku 1998, v príplatkovej výbave pribudli bočné airbagy či ABS. Na západ od našich hraníc však už tieto vymoženosti dostal zákazník v základe.
V oblasti bezpečnosti si však model neviedol práve ideálne. Na začiatku dostal od Euro NCAP len dve hviezdičky, tú druhú mu však následne škrtli. Nejeden z nás sa dnes pousmeje nad pohotovostnou hmotnosťou, pretože automobil nižšej strednej triedy vtedy bez problémov len zľahka prekročil 1 tonu.
Aj preto vám v základe kľudne stačilo aj 55 kW (75 koní), ktoré produkoval štvorvalec 1.4. Vyššie stála 1.6 s výkonom 66 kW (90 koní) a najvyššie verzia GTi. Tá mala pod prednou kapotou známy motor SR20DE, teda štvorvalcový dvojliter naladený na 105 kW (143 koní). Pri pohotovostnej hmotnosti len niečo málo cez 1 tonu si viete predstaviť, aká s ním musela byť v polovici 90. rokov zábava. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy vtedy dosahovali o triedu väčšie a objemnejšie vozidlá.
Diesel nebrať
Na európskom trhu začínala stúpať obľuba dieselov, preto aj Almera jeden dostala. Ten ale nestál za veľa už v dobe uvedenia na trh a dnes to platí dvojnásobne. Dvojlitrový štvorvalec mal 55 kW (75 koní), ale kvôli vyššej hmotnosti predná náprava stratila chuť vrhať sa do zákrut. Spotreba tiež neoslnila a spoľahlivosť detto.
Almera N15 si odjazdila aj pár rallye jázd.
Naproti tomu benzínové Almery fungujú dodnes, ak ich teda nezožrala hrdza. Tá bola totiž najväčším strašiakom týchto áut. Technika slúži pri poctivom servise na jednotku, ako zaujímavosť má zmysel uvažovať len nad verziou GTi. Tých je ale na predaj (a obzvlášť v peknom a nezničenom stave) veľmi málo. Zopár kúskov si zobrali pod svoje krídla aj vtedajší „tuneri“, preto ich v pôvodnom stave ostalo minimum. Nasledovník už športovo ladenú verziu nedostal, a tak je táto Almera prvej generácie vo svojej triede nielen zaujímavá ale tiež vzácna.