Finančný rok automobilka Nissan uzatvorila koncom marca tohto roka, teda pred mesiacom. Oficiálne výsledky by mali byť k dispozícii po 13. máji, lenže spoločnosť už minulý týždeň varovala, že konečné čísla budú oveľa horšie, ako pôvodne predpokladala.
Ešte nedávno Nissan naznačoval stratu okolo 80 miliárd jenov, teda v prepočte približne 493 miliónov eur. Lenže podľa účtovných kníh vychádza skutočná strata k 31. marcu 2025 až na 700, respektíve možno až 750 miliárd jenov, inak povedané 4,31 až 4,62 miliardy eur!
Historicky najhorší výsledok
Pre automobilku sa tak stane rok 2024 a čiastočne i rok 2025 absolútne najhorším obdobím v histórii Nissan, pokiaľ ide o finančné výsledky.
Firma poukazuje na fakt, že k momentálnej situácii prispela jednak značná strata aktív v kombinácii masívnymi nákladmi na reštrukturalizáciu, ktorá by mala stratu v dlhodobom horizonte obmedziť. Aj preto Nissan oznámil prepustenie až 9000 zamestnancov, uzatvorenie tovární a zefektívnenie modelových radov, ktoré by mali ušetriť 2,5 miliardy dolárov, lenže to nejaký čas potrvá. A práve čas je to, čo Nissan momentálne nemá.
Nový šéf Nissanu firme verí
Sám neoficiálne priznal, že bude mať problém prežiť, lenže o strategických partnerov je momentálne núdza. Tchajwanský technologický gigant Foxconn síce prejavil záujem o spoluprácu, ale zároveň naznačil, že by sa chcel s Nissanom skôr spojiť, ako kupovať jeho akcie.
Trochu inak stroskotali pytačky s Hondou. Nissan si predstavoval, že pôjde o fúziu v hodnote 60 miliárd dolárov, a že do spolku priberú tiež Mitsubishi. Keď ale vyšlo najavo, že by Nissan nebol rovnocenným partnerom v novom podniku, ale v podstate podriadená dcérska firma, rokovania skončili.
Otázkou teraz je, či si podobné hrdinstvo Nissan môže aktuálne dovoliť, nový generálny riaditeľ automobilky, Ivan Espinosa, však firme verí. „Napriek týmto problémom máme k dispozícii značné finančné zdroje, silný výrobný program a odhodlanie v nadchádzajúcom období dosiahnuť obrat,“ nechal sa pre stránku France24 počuť Espinosa.