Športová divízia Nissanu nesie názov Nismo a plní úlohy podobne ako AMG pre Mercedes alebo divízia M v BMW. Rok 2024 je pre ňu výnimočný, pretože oslavuje 40. narodeniny a s nimi prichádza na európsky trh prvý elektrický model, ktorý si oblečie logo Nismo a bude to práve model Ariya. Mal by konkurovať autám, ako je Kia EV6 GT a Volkswagen ID.4 GTX.
Nie je to prvýkrát, čo divízia vyladila elektromobil. V roku 2018 sa na japonskom trhu objavil model Leaf Nismo. Viceprezidentka marketingu, Mayra González, naznačila, že Ariya by nemala byť prvým a posledným elektrickým modelom, ktorý bude niesť logo Nisma. Takže v budúcnosti môžeme očakávať ďalšie dynamicky ladené elektromobily.
Ariya Nismo má vyšší výkon a vylepšený podvozok, ktorý je prispôsobený pre športovejšiu jazdu. Nissan uvádza, že automobil dosahuje dokonalú rovnováhu medzi okamžitou odozvou a zrýchlením plne elektrického auta s jemným mechanickým športovým doladením a je vhodný pre každodenné používanie.
S upravenou aerodynamikou
Športová divízia Nissanu sa zamerala na zníženie aerodynamického odporu a zvýšenie prítlaku pri vyšších rýchlostiach pomocou nových vonkajších prvkov. Nový predný nárazník je vybavený výrazne väčšími vetracími otvormi. Zadná časť obsahuje spojler na dverách batožinového priestoru a nový nárazník s difúzorom. Zadnú časť zdobí aj svetlo v štýle Formuly 1.
Interiéru dominuje čierna doplnená kontrastnými červenými prvkami a celok korunujú športové sedadlá Nismo.
Dve výkonové verzie
Zdroje uvádzajú, že Ariya Nismo bude mať dva výkonové varianty. Oba by mali disponovať dvomi motormi a známou technológiou pohonu všetkých štyroch kolies e-4ORCE od Nissanu. Slabšia verzia bude mať k dispozícii výkon 270 kW (367 koní) s krútiacim momentom 560 Nm. Je to viac ako je v novom Volkswagene ID.4 alebo Škode Enyaq RS. Silnejšia varianta ponúkne 320 kW (435 koní) a krútiaci moment 600 Nm. Je však škoda, že ani táto silnejšia verzia nedosiahne na konkurenčné EV6 GT, ktoré má k dispozícii 430 kW a 740 Nm.
Automobilka je ešte skúpa na detaily ohľadom zrýchlení a dojazdu, ale odhaduje sa, že akcelerácia silnejšej verzie z 0 na 100 km/h by mohl trvať menej ako 5 sekúnd. Dojazd sa odhaduje na úrovni okolo 400 km pre slabšiu verziu a 482 km pre silnejšiu z verzií.
Upravený podvozok
Nismo sa zameralo nielen na vyladenie výkonu, ale aj na konštrukčné komponenty, najmä podvozok. Ten bol upravený tak, aby poskytoval vysokú stabilitu a agilitu v zákrutách aj pri vysokých rýchlostiach, v kombinácii s technológiou e-4ORCE, ktorej nastavenie bolo taktiež optimalizované. K vynikajúcim jazdným vlastnostiam prispievajú aj 20-palcové hliníkové disky s pneumatikami Michelin Pilot Sport EV s rozmermi 255/45. Divízia vytvorila špeciálny jazdný režim Nismo, ktorý poskytuje funkcie pre maximalizáciu odozvy pri jazde, a samozrejme, nechýba ani umelo vytvorený zvuk evokujúci Formulu E.
Príchod modelu a ceny
Dynamický elektrický model Nissan Ariya Nismo by sa pravdepodobne mal objaviť u predajcov už koncom tohto roka. Oficiálne ceny pre jednotlivé verzie zatiaľ nie sú známe, ale Nissan potvrdil, že budú zverejnené v štvrtom kvartáli tohto roka.
Zdroj: Nissan, AutoExpress