V armáde 29 elektromobilov boli tri Tesly, dve BMW, dva Mercedesy, Škody, Vokswageny, KIA, Hyundai, Toyota a viaceré čínske značky. Tých bol s počtom tucet dokonca takmer polovica. Bolo teda čo porovnávať. Samotný test pozostával z trasy, ktorú mali absolvovať všetky vozidlá. Teploty po väčšinu času dosahovali - 5 až - 10 °C, no elektromobily, ktoré dokázali dôjsť až do hôr, sa museli vysporiadať s teplotami atakujúcimi až - 20°C. Vodiči jazdili povolenou rýchlosťou, v eko režime a s vypnutými asistenčnými systémami. Cieľom bolo pokračovať, kým autám kompletne nedôjde šťava. Ako to dopadlo?
Tesla na vrchole
Najďalej zo všetkých áut zašla Tesla Model S, zvládla 530 kilometrov. Na jednej strane veľmi slušný výsledok, pretože bola podľa všetkého z nešpecifikovaných technických dôvodov nabitá len na 98 % (ostatné vozidlá na 100), no na druhej ide o 16,4 % nižší dojazd, ako uvádza výrobca podľa normy WLTP, teda 634 km. Na druhej priečke sa umiestnila opäť Tesla, a to Model X Plaid s dojazdom 444 km, no a stupne víťazov uzatvára dvojica Nio ET7 a BMW i4 eDrive40, ktoré na plné nabitie prešli 434 kilometrov.
Rozdiel medzi uvádzaným papierovým dojazdom, meraným podľa cyklu WLTP a reálnou hodnotou v praxi, je pri všetkých BEV značný. V najlepšom prípade bol 10,45 % v prípade čínskeho SUV Maxus Euniq 6, ale väčšinou sa rozdiel pohyboval od 20 do 30 percent. Najhoršie v štatistike dopadli Toyota bZ4X 2WD, ktorá mala o 35,8 % kratší dojazd v porovnaní s tým, čo hovorí výrobca, čínsky Hongqi E-HS9, ktorý zaostáva o 34,8 % a Škoda Enyaq s deficitom 33,7 %.
Keď sa pozriete do tabuľky, nájdete tam viacero áut, ktoré majú vo veľkom chlade dojazd menší o 1/4 či dokonca o 1/3. Medzi ne patria viaceré modely VW, Mercedes, Nissan, Hyundai aj Kia, Renault ale aj viaceré čínske značky ako Hongqi, BYD, JAC. Názor si urobte sami, no elektromobily jednoducho stále majú čo zlepšovať a zime evidentne príliš neholdujú.
Model | Dojazd WLTP (km) | Reálny dojazd v teste (km) | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|
Tesla Model S | 634 | 530 | −16,40 |
Tesla Model X Plaid | 543 | 444 | −18,23 |
NIO ET7 | 580 | 434 | −25,17 |
BMW i4 eDrive40 | 565 | 434 | −23,19 |
BMW i7 xDrive60 | 595 | 424 | −28,74 |
Mercedes EQE 300 | 614 | 409 | −33,39 |
Byd Han | 521 | 406 | −22,07 |
Nissan Ariya 2WD | 533 | 400 | −24,95 |
Voyah Free | 501 | 391 | −21,96 |
Hongqi E-HS9 prototype | 515 | 389 | −24,47 |
Volkswagen ID.5 Pro | 526 | 378 | −28,14 |
MG ZS LR | 440 | 352 | −20,00 |
Kia EV6 GT | 424 | 349 | −17,69 |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 | 345 | −24,01 |
Kia Niro EV | 460 | 343 | −25,43 |
MG 4 | 425 | 338 | −20,47 |
Škoda Enyaq Coupe RS | 510 | 338 | −33,73 |
BMW iX1 | 428 | 337 | −21,26 |
Tesla Model Y 2WD | 455 |
337 |
−25,93 |
Mercedes EQB 250 | 452 | 334 | −26,11 |
JAC e-JS4 | 433 | 323 | −25,40 |
Toyota BZ4X 2WD | 503 | 323 | −35,79 |
Renault Megane | 428 | 318 | −25,70 |
Maxus Euniq 6 | 354 | 317 | −10,45 |
MG 5 | 380 | 313 | −17,63 |
BYD Atto 3 | 420 | 311 | −25,95 |
Volkswagen ID. Buzz | 408 | 310 | −24,02 |
MG Marvel R | 370 | 308 | −16,76 |
Hongqi E-HS9 | 465 | 303 | −34,84 |
Zdroj: Motor.no