Olivier Francois, generálny riaditeľ Fiatu a zároveň marketingový riaditeľ koncernu Stellantis, oficiálne potvrdil, že „jeho“ automobilka uvedie koncom roka 2025 a začiatkom 2026 na trh nový Fiat 500 Ibrida.

Mestské mini bude vychádzať zo súčasného Fiatu 500e, ktorý sa tiež vyrába už od roku 2020 a doteraz bol dostupný len s elektrickým pohonom. Francois zdôrazňuje, že produkcia benzín-elektrickej verzie bude prebiehať v historickom závode Mirafiori v Turíne.

Doterajšia už poriadne obstarožná päťstovka so spaľovacími motormi z roku 2007 sa vyrába v poľskej továrni Stellantisu, v meste Tychy, kde vzniká okrem iného Jeep Avenger či nová Alfa Romeo Junior, ktorá musela narýchlo zmeniť svoje meno z pôvodného Milano, pretože to podľa talianskych úradov chrániacich „národné dedičstvo“ odporovalo zákonu.

Podobným spôsobom dopadlo Topolino, respektíve talianska trikolóra na jeho karosérii, čo opäť nebolo v súlade s legislatívou, pretože sa vyrába v Maroku. Fiat 500 Ibrida však uvedené podmienky plní, takže bude môcť hrdo nosiť nápis „Made in Italy“, presnejšie povedané „Prodotto in Italia“.

500 Ibrida bude poháňaná rovnakým mild-hybridným litrovým trojvalcom FireFly, ktorý dnes nájdete pod kapotou súčasnej päťstovky či príbuznej Pandy (tá bude pre zmenu pokračovať v nezmenenej podobe so spaľovacími motormi pod menom Pandina).

Britský Autocar upozorňuje, že dodatočná prestavba pôvodne elektrického auta na verziu so spaľovacím motorom „je bezprecedentná“. Podľa Britov je dôvodom pomalý predaj batériovej 500e, ale tiež snaha presunúť časť výroby automobilov značky Fiat do domovských talianskych tovární. Ďalším dôvodom je fakt, že stará 500 s klasickými motormi už nie je schopná vyhovieť novej legislatíve upravujúcej kybernetickú bezpečnosť. Jej prestavba by samozrejme bola možná, ale bolo by to príliš drahé.

Fiat si nemôže dovoliť ukončiť výrobu 500 so spaľovacími motormi

Mimochodom, sedemnásťročný Fiat 500 je naďalej jedným zo základných pilierov značky. Z vlani predaných 173 187 päťstoviek malo 108 943 kusov spaľovací motor. Uvoľnené kapacity v Poľsku Stellantis podľa všetkého využije na rozbeh produkcie dostupného elektromobilu T03 čínskej automobilky Leapmotor, v ktorej má Stellanstis podiel.

zdroj: Fiat, Stellantis, Autocar