Keď sme netrpezlivo čakali dlhé roky na Giuliu, všetci motoristickí nadšenci dúfali, že sa vráti tá pravá Alfy so zadným pohonom a skvelými jazdnými vlastnosťami. To sa do bodky naplnilo, lenže obchodné ciele automobilky nakoniec ďaleko zostali za očakávaním. Slabé predaje, malý záujem aj o SUV Stelvio a nie práve pozitívne správy z vedenia Stellantisu hovoria jasnou rečou. Alfa Romeo musí začať zarábať, inak sa stane súčasťou automobilovej histórie.
Mieri Tonale do čierneho?
Ako však navrhnúť žiadúci produkt, ktorý by sa dobre predával? Recept je možno jednoduchší, ako sa zdá. Je nutné hrať na istotu a priniesť na trh automobil v žiadanom segmente, takže v ideálnom prípade menšie SUV či mestský crossover. A najlepšie s minimálnymi vstupnými nákladmi, čo sa konštruktérom vďaka zdieľaniu techniky so sesterským Jeepom Compass skutočne podarilo. Tak tu máme konečne ďalšiu novú Alfa Romeo, volá sa Tonale, má hybridný pohon a má byť pre značku spásou.
Čím teda začať? Alfa predstavuje Tonale ako prvé auto, ktoré má digitálny certifikát NFT. Ide o technológiu na báze blockchainu, teda certifikát o vozidle, ktorý je neustále doplňovaný. Ide v podstate o servisnú knihu doplnenú rôznymi ďalším záznamami. Podľa automobilky by to malo prispieť k vyššej zostatkovej hodnote.
Konečne LED Matrix svetlá
Kompaktné rozmery (4,53 x 1,84 x 1,6 metra) majú byť zárukou dobrej ovládateľnosti v meste, ktoré bude hlavným rajónom Tonale. Vpredu sa objavili nové svetlá LED Matrix, po prvýkrát použité v Alfe Romeo. Giulia a Stelvio svietia „len“ bi-xenónmi, takže toto je veľký krok vpred.
Tento svetelný podpis je evidentne odkazom na staršie modely.
Mimochodom, aký model vám pripomínajú predné svetlá? Tri a tri samostatné moduly sme naposledy videli na modeloch 159 a Brera. Nezameniteľný dizajn tak prinesie osvieženie v tejto kategórii a mohol by pomôcť Tonale zlepšiť svôj image medzi potencionálnymi zákazníkmi. Zadné svetlá vyzerajú veľmi podobne, tri vlnovky na každej strane sú však spojené svetelnou linkou. Pohľad zboku odhaľuje typické disky kolies „Teledial“, ktoré poznáme aj zo starších modelov Alfa Romeo. Celkovo máte na výber z diskov vo veľkosti od 17 do 20 palcov.
Moderný interiér
V interiéri nájdete sériovo dodávanú 12,3-palcovú obrazovku, ktorá bude slúžiť ako prístrojový panel a zároveň 10,25-palcový dotykový displej umiestnený uprostred palubnej dosky. Do multimediálneho systému bola integrovaná hlasová asistentka Amazon Alexa, nie je však zatiaľ jasné, či bude táto funkcia pri uvedení na trh dostupná aj u nás. Tonale samozrejme prináša rôzne asistenčné systémy, od technológie centrovania v jazdnom pruhu, až po asistenta jazdy v dopravnej zápche.
Hybrid a PHEV
Tonale má medzi prednými kolesami nové zážihové motory s objemom 1,5 litra, o ktorých sme už písal v súvislosti s modernizáciou Fiatu 500X. Obe výkonové verzie sú hybridné, pričom slabšie prevedenie má 96 kW (130 koní) a silnejšie 110 kW (150 koní). Motory sú spojené so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou a elektromotorom s výkonom 15 kW (20 koní) a maximálnym krútiacim momentom 55 Nm.
Vyššie bude stáť plug-in hybridná štvorkolka. Pravá Q4 to však nebude. Vpredu bude mať menší 1,3-litrový zážihový preplňovaný štvorvalec, vzadu elektromotor a celkový systémový výkon poskočí na 202 kW (275 koní). Podľa značky táto verzia zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy, pričom na 80 elektrických kilometrov vám musí stačiť batéria s kapacitou 15,5 kWh.
Časom by sa mal v ponuke objaviť aj vznetový agregát s objemom 1,6 litra a výkonom 96 kW (130 koní). Ten spolu s hybridnými verziami dostane elektronicky kontrolovaný samosvorný diferenciál na prednej náprave, kedže vo všetkých prípadoch (s výnimkou PHEV) ide o predokolky.
Alfa deklaruje, že Tonale bude mať športové jazdné vlastnosti a jasnou konkurenciou má byť v tomto smere jednoznačne BMW X1. Vpredu bude pracovať McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie s trojicou ramien.
Zdroj: Alfa Romeo