Už v priebehu budúceho roka vyrazí na cesty flotila testovacích prototypov postavených na základoch Dodge Charger Daytona. Tieto autá budú na rozdiel od súčasných produkčných batériových modelov vybavené novým typom článkov s pevným elektrolytom.
Stellantis ich vyvinul v spolupráci s bostonskou spoločnosťou Factorial Energy, ktorá spolupracuje okrem iného aj s Mercedesom či kórejským koncernom Hyundai-Kia a v jej vedení sedí napríklad „Doktor Z“, teda Dieter Zetsche, bývalý najvyšší šéf Mercedesu.
375 Wh/kg
Stellantis hovorí, že nové akumulátory poskytnú jeho automobilom vyššiu energetickú hustotu na úrovni 375 watthodín na kilogram hmotnosti pri 600 skúšobných cykloch. Najlepšie komerčné články pritom majú 200 až 300 Wh/kg a súčasný priemer sa pohybuje na úrovni okolo 160 až 170 Wh/kg.
Automobilka k tomu dodáva tiež veľmi slušnú rýchlosť nabíjania. Pri izbovej teplote (takže v rozsahu približne od 20 do 25 stupňov Celzia) je možné články s názvom FEST (Factorial Electrolyte System Technology) nabiť z 15 na 90 percent v priebehu 18 minút. A zvládajú vybíjanie rýchlosťou 4C, takže pri kapacite 77 Ah vychádza vybíjací prúd na 308 ampérov.
Stellantis namontuje testovacie batérie s pevným elektrolytom do modelov Dodge Charger Daytona.
Keď už spomíname ideálne teplotné spektrum, Stellantis pripomína, že články Factorial Energy majú výrazne väčší pracovný rozsah. Bez problémov by mali zvládnuť fungovať od mínus 30 stupňov Celzia do 45 °C.
Autori novej batérie s pevným elektrolytom tvrdia, že ich produkt poslúži na optimalizáciu architektúry batériových paketov, zníži ich hmotnosť, zvýši prevádzkovú efektivitu, zlepšia dojazd a celkovo majú viesť k dostupnejším elektromobilom.
Termín zatiaľ neznámy
To znie samozrejme zaujímavo, Stellantis však zatiaľ neprezradil, kedy by mali byť nové články skutočne na trhu, respektíve kedy ich začne sériovo montovať do svojich áut. A rovnako by sme chceli vedieť, o koľko môžu reálne znížiť cenu v porovnaní so súčasnými štandardnými lítiovo-iónovými akumulátormi.
zdroj: Stellantis