Aby sme novej Dacii Bigster nekrivdili, že štylisticky neprináša nič nové, mali by sme dodať, že nové SUV je viac-menej verné konceptu z roku 2021 a to bol práve Duster III, ktorý nový dizajn značky prevzal ako prvý.

Technicky je Bigster starý známy. Využíva modifikovanú platformu CMF-B, ktorú poznáme z modelov Jogger, Sandero, ale tiež z Nissanu Qashqai či Renaultu Clio. SUV rumunskej značky narástlo do dĺžky na 4,57 metra, je široké 1,81 metra, vysoké 1,71 metra a má svetlú výšku slušných 21 cm. Rázvor je na úrovni veľmi pekných 2,7 metra. Aj vďaka nemu sa napriek pevnej, teda neposúvateľnej zadnej lavici, chvália hodnotou priestoru na nohy na úrovni 240 mm, čo v triede C segment SUV určite nie je vôbec bežné, skôr naopak.

Ako veľký má kufor? Celkom dosť veru

Keď už sme pri číslach, mohli by sme spomenúť veľkosť batožinového priestoru, ktorý má v základe až 667 litrov. Zadné sedadlá môžete sklopiť v pomere 40:20:40, maximálny objem kufra ešte podlieha homologácii. Namiesto toho dodáva, že zároveň so sklopeným operadlom sedadla spolujazdca vpredu je možné v aute prevážať predmety s dĺžkou do takmer 3 metrov.

3 nové motory zo 4 ponúkaných

Najväčší motor je atmosférický 4-valec 1.8i

Vrcholom je úplne nový Hybrid 155, ktorý kombinuje benzínový 1,8 l atmosférický štvorvalec s atkinsonovým cyklom s max. výkonom 79 kW (107 koní) a krútiacim momentom 170 Nm. S ním spolupracujú a dva elektromotory – jeden klasický a k tomu štartér-generátor. Väčší elektromotor má 36 kW (50 k) a 205 Nm. Vysokonapäťový štarter generátor má 15 kW (22 k) a 50 Nm. Ten nahrádza synchronizátor, je naladený tak, aby ponúkal konštantne max. výkon a krútiaci moment a jeho činnosť v prvom rade umožňuje radiť prevody v 4. samočinnej prevodovke, keďže tá pre zjednodušenie nemá spojku. K tomu je v aute prídavná trakčná batéria s kapacitou 1,4 kWh so 68 článkami, ktorá neváži ani 45 kg. Je umiestnená pod podlahou kufra, takže na jeho objem nemá vplyv. Záruka na ňu je presne EÚ normami stanovených 8 rokov a 160 000 km. Ako uvádza oznčenie modelu, max. výkon sústavy je 114 kW (155 k). 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 17 obrázkov

2x v ponuke 1.2i Turbo 3-valec

Druhou možnosťou je preplňovaný trojvalec s objemom 1,2 litra, pracujúci v millerovom cykle. Je schopný spaľovať nie len benzín ale aj LPG. Označenie verzie je tradične Eco-G. Ním Dacia v ponuke mieri na vyznavačov naftových motorov, ktoré už bez emisných pokút v EÚ nie je možné predávať. Jeko max. výkon je pre LPG palivo 96 kW (130 k). Keď spaľuje energeticky výdatnejší benzín, jeho max. výkon je 103 kW (140 k). Motor má na turbe variabilne nastaviteľnú dĺžku nátrubku pre lepšiu reguláciu nástupu turba a krútiaceho momentu motora. Ten Dacia kombinuje len so šesťstupňovým manuálom a 48-voltovým mild-hybridným systémom s prídavným akumulátorom s kapacitou 0,8 kWh. Systém obsahuje štartér-generátor s max. výkonom 12 kW (16 k), ktorý nahrádza štartér, na krátko v malých rýchlostiach pomáha v zábere motoru keď ešte netlačí turbo a zároveň rekuperuje energiu do akumulátora. Výrobca uvádza priemernú spotrebu tejto verzie 5,6 litra benzínu na 100 km.

Bigster Eco-G si okrem 49-litrovej nádrže na plyn podržal i štandardnú 50-litrovú nádrž na benzín. Bez uvedenia detailov Dacia pripomína, že tento model má pri plnom natankovaní dojazd až 1450 km! Prídavná nádrž na plyn pritom, tak ako v aktuálnych modeloch, nezasahuje do kabíny a neobmedzuje veľkosť kufra. Je totiž umiestnená v priestore inak vyhradenom pre náhradné koleso. Preto verzia Eco-G nemôže mať rezervu ani za príplatok.

Druhá verzia rovnakého motora má 103 kW (140 k) ako mHEV, teda mild hybridná verzia, ktorá má tiež manuálnu 6-st. prevodovku, pohon predných kolies a motor nespaľuje iné, než benzín. Túto verziu je možné považovať za základ ponuky. Práve Dacia Bigster 140 Essential by mala v cenníkoch aj na Slovensku začínať na úrovni zhruba 25 tisíc eur.

"Luxusnejšia výbava" prináša Dacii nové riešenia

Aby mohol Bigster súťažiť s konkurenciou v segmente C, automobilka mu pridala napríklad automatickú dvojzónovú klimatizáciu, ale tiež hrubšie akustické sklá kvôli vyššiemu komfortu pri cestovaní či panoramatické otvárateľné strešné okno. Palubnej doske dominuje 10,25-palcová štandardne dodávaná dotyková obrazovka, ktorej asistuje 10-palcový digitálny prístrojový panel.

Za samozrejmosť potom považujte nielen fixačný systém YouClip, ale k štyrom reproduktorom základného audiosystému dostanete tiež bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay i Android Auto. Lepšie vybavené modely dostanú tiež navigáciu, šesť reproduktorov, ale počítať môžete tiež s chladenou schránkou v lakťovej opierke s objemom skoro 9 litrov, elektricky ovládaním sedadla vodiča či elektrickým vekom kufra. Celkový objem odkladacích priestorov v interiéri je takmer 39 litrov. Okrem dvoch držiakov na poháre vpredu sú práve vďaka deleniu opierky zadnej lavice na 40/20/40 ako v prémiových autách ďalšie dva držiaky. Po sklopení strednej časti je možné otvor využiť ako lakťovú opierku, nevýhodou však bude zvýšenie hlučnosti vnútri, keďže sa otvorí vstup do kufra. No vďaka nemu a rázvoru 2,7 m je v aute možné previezť predmety dlhé do 3 metrov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 42 obrázkov

Bigster má aj verziu s pohonom 4x4

Jediný starší motor v ponuke je 1,2 TCe130 rovnako ako v Dusteri je kombinovaný s ponom AWD. Má 96 kW (130 k) a 230 Nm. Max. rýchlosť tejto verzie bude na hranici 175 km/h, zrýchlenie na stovku pod 12 sekúnd a palivová nádrž by mala byť aj tu o 5 l väčšia, rovnako ako v Dusteri, teda 55 l.