Automobilke Dacia sa darí. Vedenie aliancie Renault-Nissan jej dalo veľmi dobré smerovanie a strategicky z nej urobili producenta dostupných áut šitých presne na mieru potrieb špecifických regiónov. Najmä v Európe ukázala cestu, ako zaujať a ponúknuť to, čo tu dovtedy chýbalo. Kým prvý Logan z roku 2005 ešte bojoval s posmeškami a celou plejádou vtipov na svoju adresu, dnešná produkcia Dacie už robí konkurencii celkom slušné vrásky a odkusuje z trhového koláča stále väčší podiel. S príchodom SUV Duster sa navyše Dacia dostala do pozície výrobcu vozidla zaujímavého aj pre náročnejších zákazníkov, ktorí ho neraz do rodiny kupovali ako druhé, či tretie auto určené len na prácu. Na prekvapenie mnohých, pri Dusteri zotrvali aj potom, čo jeho prvá generácia doslúžila. Spolu s rastúcimi predajmi tak postupne rástla aj dôležitosť značky.
S novou technikou
Pre technickejšie zasvätených nie je žiadnym tajomstvom, že Renault využil Daciu tým najlepším možným spôsobom a v niektorých prípadoch pod jej karosériu potichu implementoval techniku, ktorú v tom čase ešte nemali ani Renaulty. Z Dacie sa skrátka stala vývojová základňa pre neskoršie technológie. Neprekvapí preto, že najnovšie Sandreo, ktorého vývoj momentálne beží na plné obrátky, využije tú najaktuálnejšiu a najmodernejšiu techniku, ktorú má Renault k dispozícii. Ozaj, vedeli ste, že predaje súčasného Sandera vôbec prvýkrát v histórii európskych štatistík preskočili Renault Clio?
Pamätáte si naň? Prvý Logan z roku 2005 využíval vyslúžilú techniku starých Renaultov. Dnes by to už kvôli prísnej legislatíve možné nebolo.
Moderné, ale jednoduchšie
Nová Dacia Sandero využije rovnakú podlahovú platformu CMF-B, ako najnovšia, piata generácia Renaultu Clio. Na rozdiel od neho však konštruktéri niekoľko jej prvkov upravia (presné detaily úprav nie sú známe), čo by malo pomôcť znížiť jej cenu. Na funkčnosť to však vplyv mať nebude, Sandero tak bude pripravené na použitie aktuálnej aliančnej techniky. A to je veľmi dôležité. Hoci sa teda na začiatku Dacia Sandero s veľkou pravdepodobnosťou predstaví len s benzínovými trojvalcami 1,0 SCe a 1,0 TCe, nič nebráni tomu, aby sa v prípade záujmu ukázalo aj naftové Sandero Blue dCi, či dokonca v prípade rastúcich predajov a dostatočného potenciálu aj jeho hybridná verzia. Automobilky totiž budú nútené v blízkej budúcnosti zavádzať stále širšiu ponuku hybridných verzií (tie znižujú priemerné flotilové emisie) a ak sa im podarí ich hromadnou aplikáciou znížiť finálne ceny mild-hybridov, nie je mild-hybridná Dacia vôbec takým sci-fi, ako by sa mohlo zdať. Každopádne, aj keby z toho nič nebolo, nové Sandero bude už teraz pripravené aj na elektromotor pod kapotou.
Bude teda drahšie?
S použitím modernej techniky sa logicky vynára otázka ceny. Znamená to, že bude Sandero drahšie a v rebríčku koncernovej prestíže skočí o stupienok vyššie? Nemusí to tak byť. Konštruktéri totiž majú stále dosť možností, ako urobiť konštrukciu celého auta lacnejšou a ľahšou. Či už ide o použitie menšieho množstva zvukovoizolačných materiálov, antivibračných úprav, či zjednodušením elektrickej výbavy. V súčasnosti je totiž Dacia Sandero s cenou štartujúcou na 6990 eur najdostupnejším malým autom na našom trhu. Bolo by príjemné, keby ním ostala aj po predstavení novej, výrazne modernejšej a bezpečnejšej generácie.
Dacia Sandero je momentálne najlacnejším malým autom na slovenskom trhu (6990 eur).