Kedy bude nový vonkajší obchvat Bratislavy cez D4 plnohodnotný? Samozrejme, v prvom rade je nevyhnutné dokončiť križovatku D1 a D4. No ani potom sa nedá povedať, že by bol obchvat hotový úplne. Chýbať bude totiž úsek medzi Račou a Záhorskou Bystricou vrátane tunela Karpaty. Práve ten má potenciál odkloniť tranzitnú dopravu preč z Bratislavy.
Zatiaľ čo tunel Karpaty by sa stal najdlhším cestným tunelom na Slovensku a porazil by aj rozostavané Višňové, stále nie je na 100 percent jasné, že sa bude stavať. Objavujú sa aj kritické názory.
Diaľnica D4 Rača – Záhorská Bystrica je stále v prípravnej fáze a hotový nie je ani proces posudzovania vplyov na životné prostredia, teda takzvaná EIA. V rámci záverečného stanoviska k viacročnému priebehu EIA sa totiž rozhodli odvolať nielen obec Marianka, ale aj Národná diaľničná spoločnosť.
D4 Rača – Záhorská Bystrica v číslach:
- Nová 12-kilometrová diaľnica
- Šírka 26,5 metra
- 10 kilometrov bude tvoriť tunel
- Rýchlosť má byť obmedzená na 100 kilometrov za hodinu, mimo tunela na 120 kilometrov za hodinu
Tunel Karpaty môže odľahčiť diaľnicu D2
Minister dopravy Jozef Ráž vysiela signály, že na tuneli Karpaty mu záleží a chce ho vraj stavať. V hre má byť aj jeho zaradenie medzi takzvané strategické investície štátu, aby sa mohlo v prípravách na výstavbu postupovať rýchlejšie. Hovorilo sa aj o tom, že Ráž by chcel začať stavať nový úsek D4 ešte počas súčasného vládneho obdobia - to sa dá považovať za výrazne ambiciózny plán.
Otázkou zostáva, či je tunel Karpaty skutočne tým najvhodnejším riešením, a to aj vzhľadom na jeho očakávanú vysokú cenu vysoko nad 1 miliardu eur. Pomôcť môže s tranzitom a kamiónmi medzi Maďarskom a Českom, avšak odborná obec nateraz nenašla zhodu pri tejto téme. Bratislavský samosprávny odkazuje, že diaľnica D2 okolo Stupavy už dnes prestáva kapacitne stačiť a podporuje nový úsek D4 s tunelom Karpaty.
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, na čele ktorého stojí Ondrej Matej, naopak zdôrazňuje potrebu pozerať sa na dopravu kompletne vrátane mestskej dopravy či železnice. Samostatná nová diaľnica vraj stačiť nebude a Matej navyše vysvetľuje, že mnoho motoristov z okolia Bratislavy by sa stále rozhodovalo prioritne pre iné trasy namiesto tunela Karpaty.
Zdroj: YIMBA