Ako vybudujeme diaľnicu D1 Turany – Hubová?
“Táto vláda už mala dávno rozhodnúť, že celú R4 až po poľské hranice ideme financovať ako PPP. Diaľnicu D3 vieme ešte sčasti financovať z eurofondov. Zostane nám D1 medzi Turanmi a Hubovou, ktorá sa bude financovať zo štátneho rozpočtu,“ vysvetľuje Ondrej Matej s tým, že ministerstvo má len obmedzený časový priestor na rozhodnutia.
„Môžete použiť aj inú formu verejného obstarávania ako bežnú súťaž,“ povedal Matej odkazujúc na to, že Brusel by s takýmto prístupom Slovenska nemal mať problém, keďže by nešlo o diaľnicu financovanú z peňazí všetkých európskych daňových poplatníkov.
Úseky diaľnice D3 na Kysuciach veľa napovedia
Veľa sa podľa Mateja ukáže aj podľa toho, ako bude koncipované verejné obstarávanie na chýbajúce úseky diaľnice D3, ktoré sa už sčasti začalo a jeho spúšťanie bude pokračovať v najbližších mesiacoch. Ak však nastane situácia, kedy sa tendre nebude dariť včas uzavrieť, pôjde o problém pre štát a ministerstvo sa bude dostávať do časového sklzu pri výstavbe diaľnice na Kysuciach.
Matej hovorí, že práve pri D3 tak zistíme, či sa štátu podarí zvýšiť kvalitu prípravnej fázy pre výstavbu dôležitej dopravnej infraštruktúry. „Budeme vedieť, či ministerstvo a Národná diaľničná spoločnosť pokračuje v tom režime ako predtým, alebo došlo k zmene aj v kvalite,“ odkázal odborník.
Podľa Mateja u nás často podceňujeme projektovú prípravu a neprisudzujeme jej reálnu finančnú hodnotu, akú si zaslúži – to hodnotí ako chybu. Čísla však nepustia. Kým na Slovensku zaberie príprava nového diaľničného úseku 14 rokov, v susednom Rakúsku je to len 7 rokov. Slováci nedosahujú ani priemer celej EÚ, ktorý je na úrovni 9 rokov.
Zdroj: HNonline.sk / foto: NDS