R3 pri Martine je potrebná, inde to zatiaľ možno nevyjde
Aká je realita v prípade rýchlostnej cesty R3? Obchvat Hornej Štubne je hotový a rovnako tak aj privádzač na diaľnicu D1 v blízkosti Martina.
Minister dopravy Jozef Ráž napriek tomu ubezpečuje, že R1 cez Donovaly nie je jediným projektom, ktorému sa venujú, pokiaľ ide o spojenie Slovenska zo severu na juh a opačne. Vníma vraj aj potrebu, aby sme plnohodnotne postavili rýchlostnú cestu R3. Táto cesta je podľa jeho slov významná a „ide od Oravy až po Kremnicu, tak má svoje miesto na Slovensku a dúfajme, že jedného dňa ju začneme stavať,“ skonštatoval minister Ráž.
Pokiaľ ide práve o stredné úseky R3, ide o trojicu nepostavených úsekov s celkovou dĺžkou 35 kilometrov. Pri časti Martin – Rakovo sa pracuje na tom, aby boli nachystané súťažné podklady na technickú štúdiu. V prípade úseku Rakovo – Mošovce sa počíta s tým, že dlhodobo aj do roku 2040 môže stačiť súčasná cesta, pokiaľ sa pretransformuje na rýchlostnú cestu. Ako to vyzerá pri treťom úseku Mošovce – Horná Štubňa? Tu je hotová EIA a minister dopravy Ráž by zjavne chcel predĺžiť jej platnosť aj po roku 2027.
To však nie je všetko. Potrebné je postaviť časť R3 od Hornej Štubne v smere do Žiaru nad Hronom. Stále nie je finálne jasné ani trasovanie tohto úseku. Minister však nateraz vidí hlavnú výzvu severnejšie. „Za oveľa väčší problém, čo sa týka R3, možno považovať úsek pri Martine, kde intenzita dopravy je až skoro 23-tisíc áut denne, a tu tiež treba povedať, že prípravné procesy nie sú v štádiu, kde by som ich rád videl, to znamená, majú určitú mieru zanedbanosti, tam to budeme akcelerovať,“ sľubuje Ráž.
Zdroj: Ministerstvo dopravy SR