Križovatka bude situovaná na 27,7 km diaľnice D2 a prepojí ju s cestou II/143 Malacky – Rohožník. Toto riešenie zlepší dopravnú dostupnosť v smere na Bratislavu a zároveň odľahčí mesto Malacky od tranzitnej dopravy. Predpokladaná hodnota projektu je takmer 20 miliónov eur bez DPH.

Čo prinesie nová križovatka?

Navrhovaná križovatka prstencového typu s priamym napojením vetiev pomocou prídavných pruhov na diaľnicu D2. Pozostáva z dvoch výjazdov (vetva A a C) a dvoch vjazdov (vetva B a D). Vetvy A, C a D budú dvojpruhové, zatiaľ čo vetva B jednopruhová. Súčasťou projektu sú tiež dva mosty ponad diaľnicu D2 na okružnej križovatke cesty II/143, tri oporné múry a deväť protihlukových stien s celkovou dĺžkou 1534 metrov.

Toto riešenie má predovšetkým zlepšiť plynulosť dopravy a významne prispieť k zníženiu hluku a znečistenia ovzdušia v Malackách. Pre vodičov to znamená plynulejšiu jazdu bez častých zápch a obmedzení. Obyvatelia Malaciek zase ocenia tichšie a čistejšie prostredie, keďže tranzitné kamióny už nebudú prechádzať cez mestské ulice.

Kedy ?

Výstavba diaľničnej križovatky D2-Rohožník by mala začať v roku 2025. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už vyhlásila verejnú súťaž na zhotoviteľa, čo je kľúčový krok k realizácii projektu. Momentálne sa čaká na ukončenie tendra a výber dodávateľa, pričom presný termín začiatku stavebných prác bude závisieť od výsledkov verejného obstarávania a administratívnych procesov.

Výstavba bez výrazných obmedzení

Jednou z najlepších správ pre motoristov je fakt, že počas výstavby sa počíta so zachovaním prejazdnosti cesty medzi Malackami a Rohožníkom. Pôvodne boli navrhované dve alternatívy riešenia križovatky, pričom prvý variant by technicky neumožňoval prejazd počas výstavby. Aj preto sa mesto Malacky spolu s ďalšími zainteresovanými subjektmi priklonilo k druhému variantu s mimoúrovňovým kruhovým objazdom.

Tento variant umožňuje postupnú výstavbu dvoch nových mostných objektov a súčasné búranie starého premostenia tak, aby nebola potrebná dlhodobá obchádzková trasa. Motoristi sa tak nemusia obávať presmerovania cez Kuchyňu alebo Pernek. Napriek tomu je nutné počítať s krátkodobými obmedzeniami a miernym zdržaním, ktoré sú pri takejto rozsiahlej stavbe nevyhnutné.

Podpora zo strany samosprávy

Projekt má širokú podporu zo strany regionálnych aj miestnych predstaviteľov. Primátor Malaciek, Juraj Říha, označil výstavbu križovatky za strategický krok pre celý región Záhoria. Okrem zlepšenia dopravy má projekt potenciál zvýšiť atraktivitu lokality pre investorov a podporiť ďalší rozvoj infraštruktúry.

Zaujímavosťou je, že na výstavbu tejto križovatky nadväzuje ďalší projekt – križovatka D2-Studienka, ktorá je momentálne v procese prípravy.