Z krajín EÚ sa v roku 2022 SR v adopcii EV umiestnilo na poslednom mieste. BEV dosiahli z celkových registráciách nových vozidiel iba 1,7% podiel. Priemer EÚ je 7x väčší, na úrovni 12%. Poľsko napr. dosiahlo úroveň 3,3 % a Maďarsko 5,6 %.
Slovensko stále nemá dotačnú schému
Elektromobily sú z hľadiska kúpnej ceny drahšie ako autá so spaľovacím motorom. Rodinný rozpočet nepustí, spolu s rastom cien to samozrejme nepraje tomu, aby si ich mohli Slováci húfne kupovať. Mnohé európske krajiny vsádzajú na elektrický pohon ako na budúcnosť, a preto prišli s rozličnými dotačnými schémami pre motoristov.
Výnimkou je Slovensko, ucelená a dlhodobá podpora elektromobility formou dotácií u nás stále nie je realitou. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) žiada zmenu a prišla aj s konkrétnym návrhom: dotácia 5 tisíc eur ako priamy príspevok na kúpu auta s nulovými emisiami oxidu uhličitého pri prevádzke.
SEVA vypočítala, že takáto dotácia by mohla byť do konca júna 2026 pridelená približne 9 tisíc vodičom. To by znamenalo náklad pre štát vo výške 45 miliónov eur.
Odborníci upozorňujú, že Slovensko je v prechode na elektromobilitu pozadu a riešenie vo forme dotácií je potrebné čím skôr.
„Pokiaľ chceme posunúť elektromobilitu na Slovensku dopredu, musíme sa zamerať na opatrenia, ktoré sa dajú realizovať aj napriek obmedzeniam súvisiacim s predčasnými voľbami a prakticky nefunkčným parlamentom,“ povedal Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Zdroj: Index