S aktuálnou správou o chystanej emisnej norme prišila rešpektovaná spravodajská stránka Politico, ktorá má vďaka svojim kontaktom a bruselskej centrále obvykle veľmi dobré informácie.
Vo svojom najnovšom článku tvrdí, že má k dispozícii návrh právneho predpisu, podľa ktorého Európska komisia nebude v pripravovanej norme EU7 požadovať výrazné zníženie emisií produkovanými osobnými automobilmi.
Ideme ďalej podľa EU6
Nová dokumentácia (stanovujúca limity iných emisií ako CO2) navrhuje stanoviť emisné normy pre osobné automobily a dodávky na rovnakej úrovni, aká v súčasnosti platí pre autá s benzínovými motormi podľa existujúcej normy Euro 6.
Ak je to skutočne pravda, znamenalo by to, že automobilový priemysel by nemusel v najbližších desiatich rokoch investovať obrovské čiastky do vývoja novej generácie vozidiel so spaľovacími motormi – teda do technológie, ktorá má byť do roku 2035 aj tak postupne vyradená z predaja.
Európska komisia konštatuje, že jej záverečné hodnotenie vzalo do úvahy „súčasné geopolitické a hospodárske okolnosti“, pričom uznáva, že pôvodná podoba EU7 by neúmerne zvýšila náklady na energiu a suroviny. Norma „by vytvorila bezprecedentný tlak na dodávateľský reťazec automobilového priemyslu a vyvoláva otázky cenovej dostupnosti pre spotrebiteľov v celkovom kontexte vysokej inflácie,“ uvádza sa v návrhu.
„Euro 7 nepotrebujeme, pretože by odčerpávala zdroje, ktoré by sme mali vynakladať na elektrifikáciu,“ povedal pred pár dňami na parížskom autosalóne šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares a dodal: „Prečo by sme mali využívať obmedzené zdroje na niečo, čo bude trvať len veľmi krátko? Priemysel to nepotrebuje, bolo by to kontraproduktívne.“
Návrh komisie sa pochopiteľne nepáči napríklad lobistickej organizácii Transport & Environment, ktorá tvrdí, že „komisia ustúpila požiadavkám automobiliek a ich zisky sú uprednostňované pred zdravím miliónov Európanov“.
Nová emisná norma Euro 7 bola pripravovaná štyri roky, jej schválenie však už bolo niekoľkokrát odložené a mešká. Mala by rozšíriť pravidlá o znečisťujúcich látkach tak, aby zahŕňali aj jemné prachové častice z pneumatík a brzdového systému a majú sa zaoberať aj životnosťou akumulátorov. Definitívna podoba má byť známa 9. novembra 2022.
zdroj: Politico, Depositphotos