Čo je MHEV Plus?

MHEV Plus (Mild Hybrid Electric Vehicle Plus) je pokročilý 48-voltový hybridný systém, ktorý využíva tri hlavné komponenty:

  • Powertrain Generator (PTG): Kompaktný elektrický motor s integrovanou elektronikou, ktorý umožňuje čiastočne elektrickú jazdu.
  • Belt Alternator Starter (BAS): Remeňový alternátorový štartér, ktorý podporuje spaľovací motor a môže tiež rekuperovať energiu motora pri jeho vypnutí.
  • 48-voltová batéria: Lítium-železo-fosfátová batéria s kapacitou 1,7 kWh.

Táto technológia umožňuje dlho známe funkcie ako elektrické posilnenie výkonu, rekuperáciu energie pri brzdení a dokonca aj čisto elektrickú jazdu pri nízkych rýchlostiach. Vďaka tomu sa znižuje spotreba paliva a emisie CO2, pričom sa zvyšuje komfort a dynamika jazdy.

Výhody novej technológie

  1. Zníženie spotreby a emisií:
    • V prípade modelu Audi A5 2.0 TDI (150 kW) môže systém ušetriť až 0,38 l/100 km paliva a znížiť emisie CO2 o 10 g/km.
    • Pri výkonnom motore 3.0 TFSI V6 (270 kW quattro) sú úspory ešte výraznejšie – až 0,74 l/100 km paliva a 17 g/km CO2.
  2. Zlepšený výkon a agilita:
    • PTG dokáže pridať až 18 kW (24 PS) výkonu a 230 Nm krútiaceho momentu priamo na výstup prevodovky.
    • Tento systém zabezpečuje okamžitú odozvu pri akcelerácii, čo sa prejavuje najmä pri rozjazde alebo dynamickej jazde v zákrutách.
  3. Vyšší komfort:
    • Elektrický kompresor klimatizácie umožňuje jej nepretržitú prevádzku aj pri vypnutom motore.
    • Hybridný systém ponúka plynulé brzdenie s rekuperáciou energie bez použitia mechanických bŕzd.

Technologické inovácie

Najväčší rozdiel oproti predchádzajúcim mild-hybridným systémom Audi je použitie Powertrain Generatora (PTG). Tento kompaktný modul je priamo integrovaný na výstupný hriadeľ prevodovky, čo minimalizuje straty energie. PTG dokáže pracovať do rýchlosti 140 km/h, pričom sa pri vyšších rýchlostiach automaticky odpojí pre maximálnu efektivitu. Systém tiež využíva sofistikované riadenie teploty – všetky komponenty vrátane batérie a elektroniky sú chladené kvapalinou pre optimálny výkon v rozmedzí od -40 °C do +75 °C

Využitie pre zákazníkov

Geoffrey Bouquot, člen predstavenstva Audi pre technický vývoj, zdôrazňuje: „S technológiou MHEV Plus prinášame elektrifikáciu prispôsobenú potrebám zákazníkov.“ Táto technológia umožňuje:

  • Čisto elektrickú jazdu pri pomalej jazde v meste, pri pomalom pohybe premávky na cestách mimo mesta alebo pri približovaní sa k ďalšiemu mestu
  • Emisne neutrálnu jazdu pri voľnobehu s vypnutým motorom.
  • Dynamickejšiu akceleráciu v športovom režime S.

Okrem toho hybridný systém optimalizuje využitie batérie tak, aby bola vždy pripravená na regeneráciu energie počas brzdenia alebo na podporu spaľovacieho motora.

Ale pozrime sa na to aj z druhej strany. Kým vyššie spomíname novú technológiu skôr z pohľadu výhod, sú tu aj určité potenciálne nevýhody.

Potenciálne nevýhody

  1. Komplexnosť: Systém je technicky zložitejší ako predchádzajúce verzie MHEV, čo môže viesť k vyšším nákladom na výrobu a údržbu.
     
  2. Obmedzený elektrický dojazd: Hoci umožňuje čiastočne elektrický pohon, dojazd na čisto elektrický pohon je veľmi obmedzený.
     
  3. Dodatočná hmotnosť: Komponenty systému MHEV plus pridávajú vozidlu hmotnosť, čo môže čiastočne kompenzovať získanú efektivitu.
     
  4. Obmedzená dostupnosť: Technológia zatiaľ nie je k dispozícii pre všetky motorizácie v rámci modelových radov A5 a Q5.
     
  5. Regionálne obmedzenia: Technológia nebude ponúkaná na americkom trhu kvôli odlišným potrebám zákazníkov.

Záverečné zhodnotenie

MHEV plus predstavuje významný krok vpred v oblasti mild-hybridných technológií, ale jeho skutočný prínos a efektivita v reálnych podmienkach sa musia ukázať v praxi. Bude zaujímavé sledovať, ako sa technológia osvedčí v dlhodobom horizonte a či ju rozšíria aj do ďalších modelov a značiek koncernu Volkswagen.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 10 obrázkov