Hromadné štatistické porovnanie ukázalo, že elektrické, resp. hybridné auto zrazí chodca dvakrát častejšie ako autá poháňané fosílnymi palivami. Deje sa tak dokocna trikrát častejšie, pokiaľ ide o mestské oblasti.

Prečo sú ekologické autá nebezpečnejšie, nie je zatiaľ vyjasnené na 100 %, no vedci sa domnievajú, že na vine je viacero faktorov. Napríklad vodiči elektromobilov bývajú spravidla vekovo mladší a menej skúsení. Zároveň platí, že elektromobily sú oveľa tichšie ako autá so spaľovacím motorom. Je ich preto horšie počuť, najmä v mestách.

„Elektrické autá predstavujú nebezpečenstvo pre chodcov, pretože je menej pravdepodobné, že ich budú chodci počuť – v porovnaní s benzínovými alebo naftovými autami,“ povedal Phil Edwards, hlavný autor štúdie a profesor epidemiológie a štatistiky. Edwards dodáva, že „vláda musí tieto riziká zmierniť, ak sa chystá postupne ukončiť predaj benzínových a naftových áut.“

„Ak prechádzate na elektrické auto, nezabudnite, že ide o nový druh vozidla,“ zdôraznil Edwards. „Sú oveľa tichšie ako klasické autá, no chodci sa naučili prechádzať cez cesty na základe počúvania premávky. Vodiči týchto vozidiel preto musia byť mimoriadne opatrní.“

Riziko úmrtí na cestách: Čo sa mení pri elektrických autách?

Dopravné nehody sú hlavnou príčinou úmrtí detí a mladých dospelých v Spojenom kráľovstve, pričom chodci tvoria štvrtinu všetkých úmrtí na cestách. V roku 2017 správa ministerstva dopravy USA zistila, že elektrické a hybridné autá predstavujú o 20 % vyššie riziko pre chodcov ako benzínové a naftové autá a o 50 % vyššie riziko pri jazde s nízkou rýchlosťou - pri otáčaní, cúvaní, rozbiehaní sa či zastavovaní.

Edwards a jeho kolegovia študovali údaje o cestovaní a dopravných nehodách v Spojenom kráľovstve od roku 2013 do roku 2017. Novšie údaje od roku 2018 neboli dostupné.

Väčšina vozidiel na cestách jazdila v danom období na benzín alebo naftu – celkovo sa podieľali až na troch štvrtinách kolízií s chodcami. Keď sa však pozrieme na prejdenú vzdialenosť, autá na elektrinu boli nebezpečnejšie. Priemerná ročná miera obetí (chodcov) na 100 miliónov prejdených míľ bola 5,16 pre elektrické a hybridné autá v porovnaní s hodnotou 2,4 pre benzínové a naftové autá. 100 miliónov míľ predstavuje zhruba 161 miliónov kilometrov.

Autori konštatujú, že nejde o prostriede na vidieku, pri ktorom citeľný rozdiel nebadať, ale štatistika ukazuje negatívum elektromobilov mestách.

Hlučný elektromobil: Áno či nie?

Od júla 2019 pritom musia mať všetky nové hybridné a elektrické vozidlá predávané v Európe akustický výstražný systém. Vydáva zvuk, keď sa auto pohybuje pomaly, no na cestách sú stále státisíce elektrických áut bez týchto zariadení. „Ak by vláda zabezpečila, že tieto systémy budú nainštalované vo všetkých elektrických vozidlách a dodatočne ich vybaví staršími elektromobilmi, bol by to dobrý začiatok,“ povedal Edwards.

Pri posudzovaní polohy a rýchlosti vozidiel sa chodci spoliehajú často na zvuk. „Keď tieto signály chýbajú, môže to byť pre ľudí v rušných mestských oblastiach veľmi problematické. Problém by sa mohol zhoršiť ešte viac u ľudí so zrakovými vadami alebo u detí, ktoré ťažko odhadujú rýchlosť a vzdialenosť vozidiel,“ myslí si vedec.

Problém s počutím elektrických áut zvonku však nie je jediným nedostatkom. Elektromobily majú spravidla lepšie zrýchlenie a sú zvyčajne oveľa ťažšie, čím sa brzdná dráha predlžuje. „Ak vláda plánuje podporiť prechod na elektrické autá, potom to prinesie určité riziko pre chodcov, pokiaľ nezareagujeme,“ povedal Edwards.

Zdroj: The Guardian / foto: cz.depositphotos.com