Nová platforma dostala názov Bedrock a jej úlohou je nastaviť novú mierku v oblasti ochrany batériových článkov pri dopravných nehodách a tým samozrejme zvýšiť bezpečnosť posádky.

Nie je novinkou, že pri významnom mechanickom poškodení súčasných lítiovo-iónových akumulátorov a následnej chemickej reakcii dochádza s vysokou pravdepodobnosťou k veľmi rýchlemu výronu tepla spojeného s horením a prenosom na ďalšie články, pričom tento proces môže prejsť až do výbuchu. CATL chce tomu zabrániť novou konštrukciou nielen pancierového puzdra, ale celkovým návrhom modulárnej skejtbordovej platformy.

Že ide o efektívne riešenie, dokazujú Číňania extrémnym nárazovým testom. Kým pri Euro NCAP vozidlá narážajú do pevnej nedeformovateľnej steny so 100-percentným prekrytím v rýchlosti 50 km/h (čínsky C-NCAP 56 km/h), pri ktorom sa môžu naplno prejaviť schopnosti podvozka rozložiť náraz rovnomerne, v tomto prípade boli podmienky diametrálne iné.

CATL začne dodávať platformu Bedrock automobilke Avatr a práve jej vývojový prototyp poslali technici proti pevnej prekážke. Až na to, že v rýchlosti až 120 kilometrov za hodinu a navyše v podobe pevného stĺpa. Výsledok? V zásade žiadna veľká dráma. Teda žiadne plamene či výbuchy, dokonca ani zadymenie.

CATL hovorí, že okrem spomínaných materiálov dosiahli výnimočnú pevnosť tiež integráciou článkov do platformy (Cell-to-Chassis), pričom Bedrock dokáže pohltiť 85 percent nárazovej energie, aj keď podľa Číňanov je to v prípade klasických podvozkov len 60 %.

Len pre porovnanie. Náraz z rýchlosti 56 km/h predstavuje ekvivalent pádu z výšky 12 metrov. Pri rýchlosti 120 km/h je to porovnateľné s pádom z výšky až 56 metrov. Pritom sa uvoľní až 4,6-násobok energie.

Môžete pochopiteľne namietať, že pri nehodách tohto typu ide o také extrémne preťaženie, že posádku ohrozuje tak či tak. Aj preto asi CATL nezverejnil žiadne konkrétne čísla, ktoré pri nárazových testoch namerali. Na druhej strane je ale nutné dodať, že je určite lepšie riešiť ťažké zranenie cestujúceho, ako hasiť kompletne vyhorené vozidlo, v ktorom posádka nedostala šancu. Mimochodom, odpojenie vysokonapäťového okruhu trvá len 0,01 sekundy a zvyškové napätie sa vybije za 0,2 sekundy.

Výhoda č. 2

Druhou, možno ešte väčšou výhodou novej platformy je jej  modularita a celkový dizajn podporujúci škálovateľnosť. CATL hovorí, že ich novinka je ideálnym prostriedkom ku koncepcii „jedna základná architektúra, viac modelov áut“. Zároveň tvrdí, že sa vďaka tomu skracuje vývoj nových automobilov z 36 či viac mesiacov na neuveriteľných 12 až 18 mesiacov. Inak povedané, s hotovým podvozkom by automobilky mali byť schopné navrhnúť a vyrobiť nové vozidlo za rok až rok a pol!

Bedrock navyše podporuje oddelenú mechaniku a software, čo výrobcom umožní rýchlejšie zavádzanie technológií autonómneho riadenia úrovne 3 a 4, teda režimov, pri ktorých už nie je nutný zásah vodiča.

zdroj: CATL