Výsledok? Environmentálny výbor Európskeho parlamentu sa prekvapivo priklonil na stranu Rady ministrov EÚ. Všetky detaily rokovania zatiaľ nepoznáme, ale podľa prvých informácií neexistujú v tejto chvíli žiadne vážnejšie prekážky, ktoré by bránili schváleniu modifikovanej normy Euro 7 aj zo strany výboru pre životné prostredie.
To je pre európske automobilky i skupinu štátov, ktoré stoja za zmiernením podoby EU7, ďalší nezanedbateľný úspech.
Nové Euro 7 prešlo výborom pre životné prostredie presvedčivo
Konečné rozhodnutie samozrejme ešte neexistuje, ale výbor pre životné prostredie súhlasil s návrhom predloženým predsedajúcim Španielskom a odobril miernejšie limity pre osobné, úžitkové i ťažké nákladné vozidlá, ale tiež jednoduchšie postupy a metodiku merania emisií, ktoré by sa nemali zásadne odkloniť od momentálne najprísnejšej verzie Euro 6.
V rámci environmentálneho výboru hlasovalo za miernejšiu podobu EU7 52 členov, proti ich bolo 32. „Som rád, že väčšina dnes hlasovala za realistický prístup k novým emisným limitom,“ oznámil hovorca pre dopravnú politiku nemeckých strán CDU/CSU v Európskom parlamente.
Najskor v polovici roka 2026
Konečnú podobu právne záväzného textu musí teraz vyjednať Európsky parlament s jednotlivými členskými krajinami EÚ, pričom tento proces by sa mal rozbehnúť ešte pred koncom roka. Ak pôjde všetko podľa plánu, konečná verzia Euro 7 by mohla byť schválená pred voľbami do Európskeho parlamentu (6. až 9. júna 2024), teda v priebehu mája 2024.
Ak by norma EU7 bola platná napríklad od 1. 8. 2024, znamenalo by to, že automobilky by mali čas do 1. 8. 2026 upraviť svoje modely tak, aby vyhoveli chystaným zmenám. Pôvodne pritom mali nové emisné predpisy platiť už od júla 2025. Stále však nie je jasné, ako to vyzerá s úpravou pravidiel merania emisií z brzdových systémov a pneumatík, ktoré zasiahnu aj elektromobily. Niektoré štáty ich odmietali ako celok, do miernejšej verzie Euro 7 sa ale nakoniec dostali. Akurát nepoznáme ich presnú podobu.
zdroj: Automobilwoche