Čierna skrinka ako povinnosť
Od júla 2024 je v nových autách povinný aj takzvaný Event Data Recorder (EDR). Nie je nič nezvyčajné, že rôzne nové systémy sú do vozidiel inštalované príkazom. Od roku 2018 je takto napríklad v nových autách v EÚ montovaný takzvaný eCall, ktorý má zachraňovať životy a môže odhaliť aj nehodu.
Od 7. júla 2024 musia byť všetky novoregistrované vozidlá triedy M1 (osobné autá) a N1 (úžitkové vozidlá do 3,5 tony) vybavené zariadením EDR. Čierna skrinka má pomôcť pri rekonštrukcii nehôd. Systém totiž permanentne zaznamenáva údaje o vozidle – ukladá ich však až pri prekročení určitej prahovej hodnoty
Ak senzory zachytia nehodu alebo scenár, pri ktorom bezprostredne hrozí nehoda, spustí sa ukladanie údajov. Dáta sú zaznamenávané len vo veľmi krátkom časovom období: päť sekúnd pred a 300 milisekúnd po nehode. Ukladanie môže spustiť niekoľko faktorov. Okrem iného: prudká zmena rýchlosti v priečnom alebo pozdĺžnom smere o viac ako 8 km/h v priebehu 150 milisekúnd, spustenie predpínačov bezpečnostných pásov, nafúknutie airbagov, detekcia zrážky s chodcom a podobne.
Záznamník udalostí EDR: Aké údaje sa ukladajú?
EDR je zvyčajne súčasťou riadiacej jednotky airbagov, pretože práve tu sa informácie z viacerých senzorov tak či tak dostávajú. Údaje sú uložené len lokálne vo vozidle – nemali by byť dostupné cez internet. Prístup k nim je možný cez klasické diagnostické rozhranie OBD, prípadne alternatívne cez riadiacu jednotku airbagu, ak bolo OBD zničené pri nehode.
Pred nehodou sú ukladané rôzne údaje: rýchlosť auta, poloha plynového pedála, otáčky motora, činnosť ABS a ESP systémov, poloha volantu.
V prípade nárazu sa okrem iného zaznamenáva zmena rýchlosti v pozdĺžnom a priečnom smere, stav bezpečnostného pásu vodiča a spolujazdca či čas aktivácie airbagov. Pomocou čiernej skrinky nie je možné za žiadnych okolností nahrávať video. Rovnako nesmú byť takýmto spôsobom vo všeobecnosti uchovávané žiadne osobné údaje.
EDR bude z pohľadu odborníkov len jedným z mnohých možných zdrojov pre zisťovanie príčin nehody. Svoju úlohu budú aj naďalej zohrávať faktory, ako sú deformácia vozidiel, ich konkrétna poloha po zrážke a podobne.
Obmedzovač rýchlosti ako povinný asistenčný systém
Čierne skrinky nie sú jedinou zmenou. Napríklad aj asistenčný systém známy ako obmedzovač rýchlosti ISA (Intelligent Speed Assistance), je pomocník, ktorý je povinnou súčasťou nových áut od júla 2024. Systému, ktorý bol pôvodne zväčša za príplatok, sa už vodiči v nových autách nevyhnú.
Dôvodom je nariadenie EÚ v snahe zvyšovať bezpečnosť cestnej premávky. Naše skúsenosti so systémom ISA za ostatné dva roky však ukazujú presný opak. Vodičov otravuje, robí chyby, často číta nesprávne limity MPR a keď je aktívny a dodržiavaný, vodič je v premávke skôr prekážkou než bezpečným faktorom.
Zdroj: Echo24.de / foto: cz.depositphotos.com