Elektromobil ako taký je známy už takmer 200 rokov a musíme uznať, že v porovnaní s klasickými autami so spaľovacím motorom má množstvo výhod. Zároveň sme však doteraz nedokázali uspokojivo vyriešiť dva zásadné problémy – dlhé nabíjacie časy v porovnaní s obyčajným tankovaním a samozrejme obmedzený dojazd.
Ak práve namietate, že batériami poháňané autá sú predsa lepšie a lepšie, tak áno, postupný progres je nesporný. Zároveň nám ale stále chýba ten zásadný technologický prelom, ktorý by razantným spôsobom vylepšil energetickú hustotu článkov, čím by mnohých nerozhodných záujemcov o elektromobily zbavil obáv z toho, že skončia s prázdnymi akumulátormi mimo civilizácie.
Že to trochu preháňame? Ak máte tú možnosť, skúste sa niekedy opýtať prípadných známych v automobilkách, ako v interných prieskumoch vníma tento typ áut nežnejšie pohlavie. Čím myslíme to ženské, samozrejme.
My sme to mimo záznam párkrát už urobili a bolo nám opakovane potvrdené, že hlavnou obavou žien, ktorú vznášajú voči elektromobilom, je okrem komplikovaného procesu nabíjania (aký konektor, príkon, rôzne modely účtovania...) strach z toho, že sa im skutočne vybijú batérie uprostred ničoho. A prakticky to isté tvrdí tiež michiganská Our Next Energy (ONE).
„Chceme urýchliť nástup elektromobilov tým, že odstránime strach z malého dojazdu, ktorý dnes brzdí väčšinu spotrebiteľov,“ hovorí zakladateľ a šéf ONE Mujeeb Ijaz. „Preto sme sa zamerali na vývoj novej batérie, ktorá umožní cestovanie na dlhé vzdialenosti na jedno nabitie.“
Ak máte pocit, že ide o ďalší z nekonečných príkladov „sľubom nezarmútiš“, o akých čítate na internete denne a jednoducho vyššie uvedenému neveríte, alebo aspoň pochybujete, rozumieme vám. Vidíme to rovnako. ONE však nie je len taký obyčajný startup, aj keď zatiaľ nie je veľmi známy. Do tejto firmy totiž nasypalo nemalé peniaze BMW iVentures, rizikový fond mníchovskej automobilky, ale tiež Bill Gates, ktorého vám asi predstavovať nemusíme.
Do startupu ONE vložilo svoje peniaze BMW i Bill Gates.
ONE tvrdí, že aj tie najpokrokovejšie elektromobily dnes nemajú žiadne adekvátne prebytky energie, ktoré by im pomohli prekonať také triviálne nástrahy pri cestovaní, ako je jazda vysokými rýchlosťami, extrémne počasie, horské cesty alebo ťahanie prívesov. Tieto faktory dokážu dramaticky skracovať dojazd (ako nedávno dokázal aj nemecký Auto Bild) – podľa prieskumu ONE až o 35 percent v porovnaní s hodnotami udávanými výrobcami. Riešenie?
Tým má byť práve nová batéria Gemini. Jej konštrukciu zatiaľ nepoznáme, výrobca sa však niekoľkými technickými detailmi pochválil. Aby ONE predviedlo jej schopnosti, vymontovalo z Tesly Model S Long Range Plus akumulátory s kapacitou 103,9 kWh a do pôvodného priestoru jeho technici namontovali vlastné články s prakticky dvojnásobnou kapacitou 207,3 kWh.
V laboratóriu dokonca viac ako 1400 km
Čím sa startup zatiaľ nepochválil, je hmotnosť novej batérie, nepredpokladáme ale, že by bola tiež dvojnásobná, keď zaberá rovnaké miesto. A ak sú uvedené čísla pravdivé, bol by to pre elektromobily obrovský skok.
ONE vyrazilo so svojim prototypom nazvaným Gemini 001 do bežnej premávky v polovici decembra, teda v počasí, ktoré elektromobilom príliš nepraje. Napriek tomu bola upravená Tesla schopná zvládnuť 752 míľ, teda 1210 kilometrov pri priemernej rýchlosti 88 kilometrov za hodinu. Aby tento výsledok firma potvrdila, nechala svoje auto otestovať treťou stranou na skúšobnej stolici, pričom „v laboratórnych podmienkach“ a normálnej teplote Model S zvládol pri identickej priemernej rýchlosti dokonca 882 míľ, inak povedané 1419 kilometrov.
Znovu opakujeme, že prehnaným optimizmom vážne netrpíme. ONE bude musieť tieto výsledky zopakovať ešte mnohokrát, aby si získalo dôveru a presvedčilo zákazníkov, respektíve automobilky. A zároveň musíme dodať, že ich novinka nerieši ani dlhé nabíjacie časy, skôr naopak, ešte ich predĺži.
Ak ale vodiči budú sadať za volant elektromobilu s vedomím, že bez akýchkoľvek obmedzení zvládnu v reálnej premávke na jedno nabitie viac ako 1000 kilometrov, mohli by vziať batériové autá na milosť aj tí motoristi, ktorí im doteraz práve kvôli spomínaným obavám neverili. Teda za predpokladu, že nové články nebudú stáť nezmysel a budú spoľahlivé.
zdroj: ONE, Shutterstock