Ak vám táto časť nedávnej histórie z nejakého dôvodu unikla, alebo ste na ňu len zabudli, pripomíname, že Jozef Kabaň vo februári 2017 pomerne nečakane zbalil kufre v mladoboleslavskej automobilke a vyrazil smer Mníchov. BMW opustil už o dva roky neskôr a po krátkom niekoľkomesačnom pôsobení na pozícii šéfa dizajnu Rolls-Royce odišiel v októbri 2019 z bavorského koncernu definitívne. Späť k VW.
Prečo Kabaň v BMW nevydržal dlhšie, sa možno nikdy nedozvieme. V zákulisí sa však svojho času šeptalo o tom, že si veľmi nerozumel so šéfom dizajnu celej skupiny Adrianom van Hooydonkom. Kým Holanďan presadzoval kontroverzný štýl so stále väčšími obličkami a celkový odklon od typických tvarov mníchovských áut, Kabaň sa voči tomu vymedzoval a údajne presadzoval o niečo konzervatívnejší prístup.
Ak sa vyššie spomenuté neoficiálne informácie skutočne zakladajú na pravde, asi sa nemusíme pýtať, kto v tomto súboji vyhral. Kabaň je dnes vo Volkswagene, na jeho mieste je Chorvát Domagoj Dukec, Hooydonk tomu stále šéfuje a BMW predstavuje jedno auto s obrovskými „bobrími zubami“ za druhým. Otázkou však je, či sa slovenskému návrhárovi skutočne podarilo presadiť aspoň kvapku umierneného štýlu u sedmičky.
G70 už v roku 2022
Výsledok uvidíme približne o rok. Mieru práce Kabaňa na novej vlajkovej lodi však ani potom nebude dosť dobre možné posúdiť. Na to je dizajn áut príliš komplexný. A podieľajú sa na ňom stovky ľudí. Čo ale bude možné zhodnotiť, je to, či tvary novinky vyvíjanej s interným kódovým označením G70 budú v jednej línii so súčasnou produkciou, alebo naopak pôjdu proti prúdu. A podľa prvých fotografií maskovaných prototypov sa zdá, že (s ohľadom na súčasnú produkciu) mierne prevláda tradičnejšia koncepcia.
Pochopiteľne si uvedomujeme, že testovacie muly automobiliek sú všetkým možným, len nie tým, čo by sme chceli vidieť. Vývojové oddelenia (a BMW nie je výnimkou) zamestnávajú celé armády ľudí, ktorí vedia pomocou optických ilúzií a často s pridanými panelmi zmeniť tvary skúšobných prototypov tak, aby sme neodhalili nič, čo odhaliť nemáme. A ešte aj na ich prácu dozerá ďalšia armáda zamestnancov. Inak povedané, promenáda psychedelickými fóliami polepených áut je v skutočnosti jedno veľké, prísne kontrolované divadlo pre verejnosť a obzvlášť pre média. Aj tak si ale myslíme, že testovacie sedmičky pár drobností naznačujú.
Nedokážeme síce posúdiť, či budú obličky na budúcom modeli v porovnaní so súčasnou generáciou G11/G12 väčšie alebo menšie, ale keď sa na dostupné zábery pozriete pozorne, vyzerá to, že nesiahajú až ku spodnej hrane predného nárazníka, ako je tomu u nových modelov. Rovnako sa nedá prehliadnuť ani Hofmeisterova krivka, ktorá v spodnej časti formuje zadné stĺpiky i bočné okná. Tento tradičný detail BMW už svätý nie je, v tomto aute je však veľmi výrazný.
Naopak mimo súčasné mantinely by mali byť predné svetlá. Kabaň bol údajne pozvaný do BMW aj preto, aby navrhol nový štylistický smer, respektíve nový dizajnový jazyk značky, ako sa tomu dnes s obľubou hovorí. Výsledkom jeho niekdajšieho úsilia majú byť svetlá rozdelené do štyroch samostatných segmentov, ako to naznačuje aj priložená ilustrácia.
Či sa jej autor trafil, samozrejme nevieme. Na to si budeme musieť niekoľko mesiacov počkať. Sme však presvedčení, že svetová premiéra bude stáť za to. A nielen preto, že v novom BMW 7 bude otlačená slovenská stopa.
zdroj: BMWblog, AutoMotive Mike