K napísaniu tohto článku nás primäli ilustrácie, rendery a údajné fotografie i videá novej Octavie V, ktoré sa v posledných mesiacoch a týždňoch objavujú na internete. Jeden nemusí byť génius, aby prakticky okamžite pochopil, že namiesto oficiálnych továrenských záberov máte pred sebou tvorbu amatérskych grafikov nadšencov, ktorí objavili kúzlo AI.
Lenže aj keď nejde o skutočné zábery novej Škody Octavia, minimálne vás nútia zamyslieť sa, ako sa mladoboleslavská automobilka zariadi, aby si pri momentálnom poklese záujmu o elektromobily nezlikvidovala „zlatú sliepku“.
Jasná jednotka
Aby ste boli v trochu širšom obraze, Škoda vlani dodala zákazníkom 926 600 automobilov, pričom predajom drvivo dominuje Octavia s počtom 215 700 registrácií (v porovnaní s rokom 2023 ide o nárast o 12,4 percenta). Elektrický Enyaq je v poradí až piaty najobľúbenejší model (79 500 ks) a jeho predaje medziročne naopak klesli o 2,6 percenta.
Škoda samozrejme dúfa, že sa vráti na pôvodné čísla aj vďaka nedávno odhalenému faceliftu Enyaqu, pravdou ale je, že jednotkou v portfóliu automobilky je skrátka Octavia so spaľovacími motormi a najväčším trhom českej značky je v tejto chvíli Nemecko, kde podiel batériových áut medziročne spadol z 18 na 13,4 percenta. Mimochodom, Octavia je na tamojšom trhu štvrtý najžiadanejší model (!) s 50 817 registráciami.
Modely so spaľovacími motormi vydržia na trhu dlhšie
Zariskuje Škoda a nahradí súčasnú úspešnú štvrtú generáciu Octavie s klasickými pohonnými jednotkami elektromobilom, respektíve batériovým kombi? To si nemyslíme, pretože automobilka má možnosť, ako z pôvodných plánov elegantne vykorčuľovať.
Naznačil to koncom roka Klaus Zellmer, keď prezradil, kvôli spomaľovaniu záujmu o elektromobily česká značka predĺži životnosť modelov so spaľovacími motormi. Spomenul Fabiu, Scalu a Kamiq, ktoré mali byť vyradené z ponuky do roku 2027. Aktuálne však ich likvidácia nie je na programe, automobilka ústami svojho šéfa naopak oznámila, že všetky tri autá budú pokračovať najmenej do konca tejto dekády.
Po vzore Panamery či BMW radu 1
Zellmer Octaviu nespomenul, sme však presvedčení, že bude podľa rovnakého receptu pokračovať aj tento model. Aby auto nestrácalo zákazníkov, predpokladáme, že by Škoda mohla pristúpiť k ďalšiemu faceliftu, alebo dokonca k väčšej hĺbkovej modernizácii. Videli sme to v prípade Porsche Panamera, týka sa to tiež SUV Cayenne. BMW dokonca neváhalo zmodernizovať rad 1 a 2 do tej miery, že označilo prepracované autá za úplne novú generáciu.
Škoda môže so značnou pravdepodobnosťou urobiť to isté, otázkou však je, kedy sa tak stane. Elektrická Octavia Combi (nie je úplne isté, či malo auto dostať toto tradičné meno) mala byť pôvodne uvedená na trh už v roku 2026. Aktuálne sa však hovorí o roku 2027 alebo dokonca 2028. V tom čase však bude mať súčasná Octavia IV osem, respektíve deväť rokov. Presnejšie povedané nebude, pretože v tom čase by mala byť nová Octavia V už na trhu. Otázkou akurát je, nakoľko pôjde o úplne nové auto, prípadne čo všetko preberie od svojho predchodcu. Čisto batériový model potom bude loviť medzi zákazníkmi hľadajúcimi elektrické cenovo dostupné kombi, ktorých je na trhu zatiaľ ako šafránu.