Keď začiatkom budúceho roka vyrazí nová Toyota Aygo X na cesty, menší crossover v premávke len tak ľahko nestretnete. Tento má dĺžku len 3700 milimetrov. Pravdou však je, že jeho transformácia z mini hatchbacku na mikro-SUV s písmenom X v názve bola spojená s predĺžením karosérie o 235 milimetrov.
Rázvor náprav pritom narástol v porovnaní s výbehovým Aygom o 90 milimetrov (na 2430 mm) a keď už preberáme rozmery, mohli by sme dodať, že auto do šírky podrástlo o 125 mm na celkových 1740 mm. Toyota vďaka tomu sľubuje predné sedadlá vzájomne posunuté do strán o 20 mm a tiež o 45 mm viac miesta pre ramená cestujúcich. A aby sme nezabudli, sedačky sú ukotvené o 50 mm vyššie.
Nová platforma TNGA-B umožnila konštruktérom predĺžiť aj batožinový priestor o 125 mm, takže objem kufra poskočil o 60 litrov, na výsledných 231 l. Jasne že to nie je veľa. Sklopte ale zadnú lavicu a razom máte 829 litrov. Výška Ayga X? Zväčšila sa o 50 mm na 1510 mm, pričom pri opustení bežnej asfaltovej vozovky alebo pri prejazde obrubníkov a dier v meste by vodiča mohlo potešiť nárast svetlej výšky o 11 milimetrov.
Pri manévrovaní v mestskej džungli by mohol prísť vhod i polomer otáčania len 4,7 metra a tiež rôzne bezpečnostné systémy, ako napríklad systém dennej i nočnej detekcie chodcov, detekcia cyklistov, podpora zmiernenia kolízie, adaptívny tempomat do zápchy alebo asistent sledovania jazdných pruhov so schopnosťou zasiahnuť do riadenia.
Pod kapotou nič nové
Aby Toyota udržala cenu svojho nového mini na uzde, vykašľala sa na elektrifikáciu a medzi predné kolesá namontovala starého známeho. Ide o atmosférický litrový trojvalec 1KR-FE so štvorventilovou technikou a reťazou poháňanými rozvodmi s variabilným časovaním VVT-i.
Malá pohonná jednotka s vŕtaním 71 mm a zdvihom 84 mm produkuje 72 koní pri 6000 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 93 newtonmetrov pri 4400 ot./min. Trojvalcový agregát bude párovaný buď s päťstupňovým manuálom alebo s CVT s plynulou zmenou prevodového pomeru. Tá bude pri akcelerácii z miesta na stovku nepatrne rýchlejšia, auto to s ňou zvládne za 15,5 sekundy, kým s tromi pedálmi to potrvá o desatinku dlhšie
Najvyššia rýchlosť novej Toyoty je 158 kilometrov za hodinu, ak budete radiť ručne a 151 km/h v prípade, že dáte prednosť automatu. A ešte vám dlžíme priemernú spotrebu, ktorá vychádza na 4,7 (manuál), respektíve 4,9 litra na 100 kilometrov. Nádrž má pritom vždy objem 35 litrov.
Trochu smutné je, že Toyota bude musieť za Aygo X (napriek jeho veľkosti, malej hmotnosti a výbornej spotrebe) platiť pokuty za emisie, respektíve, ich hodnota sa započíta do výsledných flotilových emisií negatívne. Hranicou je 95 g CO2 na kilometer, pre toto mini však vychádzajú na 107 a 110 g CO2/km.
Poďme na trochu príjemnejšie správy. Aygo X sa okrem sympatického dizajnu bude pýšiť dvojfarebným lakovaním karosérie a zároveň výraznými odtieňmi, ktoré sa budú prelínať aj do interiéru. Poteší tiež plátenná zhrnovania strecha a ak si potrpíte na veľké kolesá, Toyota vám za príplatok ponúkne i osemnástky.
V kabíne lepšie vybavených modelov nájdete audiosystém JBL so štyrmi reproduktormi, 300-wattovým zosilňovačom a 200-milimetrovým subwooferom namontovaným v batožinovom priestore. A aby ste sa nemuseli spoliehať len na program rádií, dostanete k tomu Android Auto a Apple CarPlay a v rámci rozhrania Toyota Smart Connect aj 9-palcový dotykový displej.
zdroj: Toyota