Toyota elektromobilom dlho odolávala. Bola najväčším priekopníkom hybridných technológií a batériové autá nezriedka kritizovala, varovala pred nimi alebo ich dokonca zosmiešňovala. Lenže s prísnejšou legislatívou a predovšetkým vyššími pokutami ani najväčší japonský koncern nakoniec nemal možnosť voľby.

Práve v prvej polovici tohto roka Toyota zverejnila fotografie svojho prvého elektromobilu s pomerne zvláštnym označením bZ4X. Ešte zaujímavejší bol pohľad do interiéru, v ktorom sa namiesto klasického okrúhleho volantu objavilo zrezané hranaté „čosi“, čo pomerne dosť pripomínalo volant „yoke“ americkej značky Tesla.

Aj kvôli tomu si mnohí mysleli, že bZ4X je vlastne ešte len koncept a do sériovej výroby nie je pripravený, opak je ale pravdou. Toyota dnes potvrdila, že ide o produkčný model, zverejnila technické detaily a ten zvláštny volant bude dodávať v rámci príplatkovej výbavy ako súčasť systému nazvaného One Motion Grip.

Toyota hovorí, že ide o „elektronický systém, ktorý pracuje bez mechanického prepojenia medzi volantom a prednými kolesami“. Toto riešenie podľa automobilky poskytuje viac priestoru pre nohy vodiča, uľahčuje nastupovanie a vystupovanie a „ovládanie má byť plynulejšie a jednoduchšie, bez nutnosti prekladať ruky na volante“. Z jednej krajnej polohy do druhej totiž bude stačiť volant natočiť len o 150 stupňov.

Ako to bude fungovať v praxi, tak skoro zrejme nezistíme. Steer-by-wire sa síce dostane aj do európskych áut, ale Toyota pripomína, že jeho uvedenie na naše trhy má byť posunuté a termín odkladu neuvádza.

Maximálka obmedzená na 160 km/h

Model bZ4X (samotné bZ znamená beyond Zero, vo voľnom preklade „za hranicou nuly“ a dostanú ho všetky elektromobily Toyoty) bude mať v základe poháňané len predné kolesá. O ich roztočenie sa postará elektromotor s výkonom 204 koní a krútiacim momentom 265 Nm. V tejto verzii novinka zrýchli na stovku za 8,4 sekundy a jej maximálna rýchlosť bude obmedzená na 160 km/h.

Silnejší model s pohonom oboch náprav dostane dva elektromotory s kombinovaným výkonom 218 koní a krútiacim momentom 336 newtonmetrov. Maximálka sa nemení, čas akcelerácie sa však skráti na 7,7 sekundy.

O uskladnenie elektrickej energie sa postarajú lítium-iónové akumulátory s kapacitou 71,4 kWh. To je ekvivalent približne 28 litrov benzínu a podľa výrobcu, respektíve metodiky WLTP by to malo stačiť na dojazd 450 kilometrov. Pokiaľ ide o nabíjanie, nová Toyota dostane na konci budúceho roka palubnú trojfázovú nabíjačku s výkonom 11 kW a inak auto zvládne 150 kW. Firma zároveň sľubuje, že po 10 rokoch prevádzky alebo 240 tisícoch kilometroch by si mali palubné články uchovať 90 percent pôvodnej kapacity.

Dnes ešte stále málo vídaným prvkom výbavy modelu bZ4X budú tiež solárne panely na streche. Budú pracovať prakticky nonstop, aj v čase, keď bude vozidlo nevyužívané (a samozrejme zaparkované na slnku). Toyota hovorí, že fotovoltaika bude schopná v priebehu roka pozbierať energiu až na 1800 kilometrov, nešpecifikuje ale koľko slnečných dní na to bude treba.

Aby ste si ešte urobili obrázok o veľkosti nového elektrického crossoveru, mali by ste vedieť, že ho Toyota prirovnáva k modelu RAV4. V porovnaní s ním je však bZ4X o 85 mm nižší, má o niečo kratšie previsy, predovšetkým má ale o 160 mm dlhší rázvor. A keď už sme pri podvozku, pripomíname, že novinka je postavená na upravenej modulárnej platforme e-TNGA, a pretože ide o spoločný vývoj so Subaru, toto auto dorazí aj s Plejádami na prednej maske a názvom Solterra.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 20 obrázkov

zdroj: Toyota