Supra piatej generácie s interným typovým označením A90 bola predstavená v roku 2019 a známa bola (respektíve stále je) aj tým, že bola technicky spriaznená so súčasným BMW Z4, s ktorým zbiehala z výrobnej linky Magna Steyr v Rakúsku.
Išlo o projekt, ktorý inicioval najvyšší šéf Toyoty, Akio Toyoda, pričom dvojdverový športový model bol ponúkaný s dvojlitrovým štvorvalcom a trojlitrovým radovým šesťvalcom, v oboch prípadoch z produkcie mníchovskej značky.
Toyota hovorí, že uvádza na trh dva nové limitované modely preto, aby vyjadrila zákazníkom vďačnosť a zároveň pripomenula účasť automobilky v motoristickom športe.
Práve pri tejto príležitosti vznikla GR Supra A90 Final Edition so šesťvalcom s výkonom zvýšeným z 340 na 435 koní a upraveným maximálnym krútiacim momentom, ktorý poskočil z 500 na 570 newtonmetrov. Zrýchlenie z miesta na stovku výrobca neuvádza, ale maximálna rýchlosť sa posunula o 20 km/h, na 270 kilometrov za hodinu.
Neuveriteľné je, že Supra A90 dostala šesťstupňovú manuálnu prevodovku a ak vás táto kombinácia láka, neváhajte. Toyota už oznámila, že plánuje postaviť len 300-kusovú sériu.
Aby podvozok kupé zvládal novú porciu sily, Japonci sa dohodli na dodávkach nového odpruženia so známym nemeckým špecialistom KW. Ten Toyote dodal tiež adaptívne tlmiče s nastaviteľnou kompresiou v 12 stupňoch a v 16 krokoch meniteľný tiež odskok.
Spolu s tým má Supra upravené tiež odklony kolies na prednej i zadnej náprave, optimalizovaný samosvorný diferenciál, rýchlejší prevod riadenia s iným nastavením elektrického posilňovača a konštruktéri dokonca na niekoľkým miestach vystužili karosériu (napríklad rozperným rámom uchyteným okrem iného medzi horným uložením zadných tlmičov alebo použitím hliníkového držiaku zadného pomocného rámu nápravy).
K tomu majitelia dostanú tuhšie skrutné stabilizátory, predné i zadné pneumatiky (Michelin Pilot Sport Cup 2) širšie o 10 milimetrov v kombinácii s 19palcovými (vpredu) a 20palcovými diskami (vzadu). K tomu všetkému Brembo prihodilo ventilované kotúče na oboch nápravách, odolnejšie brzdové obloženie a pevnejšie pancierové hadice.
Okrem toho získa finálna edícia A90 sedadlá Recaro Podium CF, červené bezpečnostné pásy a v prípade exteriéru matný čierny lak, predný karbónový spojler s prídavnými lamelami a z rovnakého materiálu vyrobené pevné krídlo i výduchy v prednej kapote. A aby tomu všetkému nechýbal ani zvuk, Toyota vám pridá titánový výfukový tlmič od Akrapoviča.
Lightweight
Druhá exkluzívna verzia Supry dostala označenie Lightweight Evo, ktorá je podľa Toyoty inšpirovaná pretekárskymi modelmi. Má aktívne ovládanie zadného diferenciálu, inak mapovanú riadiacu jednotku, upravenú geometriu zavesenia, väčšie brzdy Brembo, upravený podvozok s elektronicky nastaviteľnými tlmičmi, hrubším predným stabilizátorom, tuhšími silentblokmi a pár ďalších zmien.
Aj keď automobilka nespomína, s ktorými motorizáciami bude prevedenie Lightweight Evo dostupné, aj v tu dostanete zadný karbónový spojler, prahové nástavce, prepracovaný posilňovač riadenia alebo nové 19-palcové disky.
Toyota GR Supra Lightweight Evo a GR Supra A90 Final Edition budú k dispozícii v európskom objednávkovom systéme už od januára 2025, ceny ale momentálne nepoznáme.
zdroj: Toyota