Neberte to pre istotu ako fakt. Informácií je málo, môžu byť zámerne skreslené, v každom prípade... Britský týždenník Autocar s odvolaním na svoje zdroje uvádza, že aktuálna Toyota GR86 by mohla byť už po štyroch rokoch od uvedenia na trh nahradená novou generáciou.
Konfidenti tvrdia, že je to nutné kvôli chystaným prísnejším japonským emisným predpisom, ktoré súčasné kupé podľa všetkého nebude schopné splniť.
Je to lacnejšie, ako elektrický športový model
Autocar sa v rozhovore s technologickým riaditeľom a členom predstavenstva, Hirokim Nakadžimom, v rámci nedávneho Festivalu rýchlosti v Goodwoode na možné použitie hybridnej techniky v novej GR86 opýtal, Nakadžima však odmietol tieto správy komentovať. Súhlasil však s tým, že taký automobil by bol „dobrý nápad“.
„Hybridné systémy sú dobrým riešením nielen pre ekologické automobily ale sú vhodné aj pre športové modely,“ naznačil nepriamo Hiroki Nakadžima a dodal, „dokážeme ich postaviť lacnejšie ako čisté batériové elektromobily a vieme, ako ich urobiť zábavnými.“
Súčasné auto je na trhu len od roku 2021.
Toyota zdôrazňuje výhody hybridného pohonu opakovane a odmieta sa podriadiť názoru, že jediná správna cesta je tá elektrická. Benzín-elektrický pohon je podľa najväčšieho svetového koncernu efektívnejší a účinnejší, pokiaľ ide o využitie aktuálnych obmedzených zdrojov na produkciu akumulátorov.
Zároveň je nutné dodať, že hybrid v športovom modeli Toyoty je síce novinkou, v okruhových súťažných špeciáloch ich však dávno úspešne používa. Japonci vďaka tejto technike (presnejšie modelom TS050 Hybrid a GR010 Hybrid) medzi rokmi 2018 až 2022 päťkrát zvíťazili v najznámejších vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans.
Kľúčom je nízka stavba batérie a pevný elektrolyt
Aby však nedošlo k omylu. Toyota elektromobily neodmieta, dokonca ani športové. Nakadžima dodáva, že kľúčom k ich úspechu bude zníženie výšky trakčných batérií, aby dizajnéri mohli aj v ich prípade navrhovať štíhle, nízke a emotívne siluety áut.
Tie budú cestou k lepšej aerodynamike a v kombinácii s novými akumulátormi s pevným elektrolytom, ktoré Toyota nedávno oznámila, by nemal byť problém dosiahnuť dojazd viac ako 1000 kilometrov. Aktuálne Toyota pracuje s batériami vysokými okolo 150 mm, ktoré sú vhodné pre crossovery a SUV, v ďalšom kroku firma prejde na akumulátory s výškou 120 mm a cieľom sú ešte kompaktnejšie články vysoké len 100 mm, aby „sme mohli v budúcnosti postaviť napríklad batériovú Supru,“ pripomína Nakadžima.
Prvá batéria s pevným elektrolytom by sa mala v Toyote objaviť v roku 2026, pôjde však o minivan s relatívne menšín dojazdom. Automobilka si v podstate na tomto koncepte vyskúša, ako budú fungovať v praxi, vývojári totiž dodávajú, že tento typ batérie vyžaduje extrémne pevné uchytenie a rám, ktorý sa nekrúti, aby batériové bloky nepraskali.
zdroj: Autocar