Toyota opäť ukazuje zdravé ambície, kým totiž ostatní pod tiažou aktuálnej situácie na trhu presúvajú pozornosť k atraktívnejším crossoverom a SUV, za ktoré môžu od zákazníkov pýtať viac peňazí, japonská automobilka zostáva verná svojmu pôvodnému konceptu a posiela na trh štvrtú generáciu tradičného mestského kompaktu Toyota Yaris 2021. A nejde len o nejakú „povinnú jazdu“, konštruktéri ju vraj postavili tak, aby šlo o najbezpečnejší kompakt na svete. Záležať si však dali aj dizajne a obratnosti, práve športové DNA sa totiž stáva akýmsi poznávacím znamením súčasnej ponuky Toyoty. A nový Yaris nie je výnimkou.
Nová platforma je kľúčová
Yaris štvrtej generácie postavili konštruktéri na podvozkovú platformu GA-B, ktorá sa v budúcnosti stane technickým základom viacerých modelov Toyoty. Vďaka nej je nový Yaris podstatne pevnejší než predchodca, má nižšiu hmotnosť a čo je z hľadiska stability a ladenia podvozku kľúčové, má nižšie ťažisko. Výborná ovládateľnosť ako súčasť aktívnej bezpečnosti tvorí jadro vysokých bezpečnostných štandardov, ktoré novinka z dielní Toyoty plní. Automobilka dokonca vyhlasuje, že je to najbezpečnejší kompakt sveta. Rozšírila škálu aktívnych bezpečnostných systémov, vrátane pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS). Posádke nového Yarisa je tak štandardne k dispozícii aj asistent poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu, asistent núdzového riadenia či funkcia pomoci na križovatke. Prednárazový systém je teraz schopný zaznamenať chodcov cez deň aj v noci, pričom cez deň spoľahlivo identifikuje aj cyklistov.
So športovejším posedom
Podvozková platforma GA-B umožnila konštruktérom znížiť posed vodiča, čo vyvoláva väčší pocit kontroly nad vozidlom priamo spoza volantu. Zároveň to jemne zmenilo celkové proporcie auta, ktoré je teraz o 5 mm kratšie, má o 50 mm väčší rázvor a je o 10 mm nižšie. Ešte radikálnejšie však nový Yaris narástol do šírky, presne o 50 mm. Rozchody kolies sa zväčšili dokonca o 57 mm. Novinkou je dlhšia predná kapota a Á-stĺpiky potlačené viac dozadu, čo sa prejavilo na lepšom výhľade spoza volantu. Disky kolies môžu mať priemer od 15, do 17 palcov.
Keď menej je viac
Ako hovorí hlavný konštruktér, pri návrhu interiéru sa inšpirovali celkovou koncepciou „menej je niekedy viac“. Najskôr v maximálnej možnej miere zlepšili výhľad, prístrojový panel znížili a pätu A-stĺpika posunuli bližšie k rohom kabíny. Návrhári posunuli predné sedadlá viac k stranám auta a medzi vodičom a spolujazdcom je teraz viac priestoru (+ 20 mm). Viac miesta je však údajne aj na zadných sedadlách a v kufri za nimi (286 l). Čo sa týka už spomínanej športovejšej pozície vodiča, ten teraz sedí o 60 mm viac vzadu, vzťažný bod jeho bedrového kĺbu je o 21 mm nižšie a volant sa dá teraz prblížiť o 77 mm bližšie k vodičovi.
Aj s trojvalcovým "litrom"
Štvrtá generácia modelu Yaris príde aj s 1,5-litrovým benzínovým motorom spojeným so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo s CVT prevodovkou. Ide o rovnaký nový trojvalcový motor, aký je aj v hybridnej sústave. Základom bude 1,0-litrový trojvalcový benzínový motor, ktorý je upravenou konštrukciou z predchádzajúcej generácie.
Štvrtá generácia hybridnej technológie pohonu
Celková účinnosť novej generácia hybridného pohonu určeného pre Yaris 2021 sa zvýšila o 20 %, čo by bolo za normálnych okolností na úkor výkonu. V tomto prípade je však výkon o 16 % vyšší a dosahuje 116 k (DIN) (celkový výkon systému), zrýchlenie z nuly na 100 km/h sa zlepšilo o 15 % na aktuálnych 9,7 sekundy a odozva na použitie plynového pedála vodičom je ostrejšia a presnejšia. V plnoelektrickom (EV) režime je Yaris schopný dosiahnuť rýchlosť až 130 km/h. Emisie CO2 pritom klesli na úroveň 85 g/km a spotreba paliva v kombinovanom cykle podľa WLTP dosahuje 3,8 l/100 km, čo je zlepšenie o 20 %. Čas rozjazdu z 80 na 120 km/h sa skrátil o dve sekundy na 8,1 sekundy.
Súčasťou hybridného systému je úplne nový 1,5-litrový motor Hybrid Dynamic Force s nadštvorcovou konfiguráciou, kompresným pomerom 14,0:1 a tepelnou účinnosťou až 40 %. Rovnako ako všetky hybridné motory od spoločnosti Toyota, aj tento motor využíva Atkinsonov cyklus, ktorý udržiava sacie ventily dlhšie otvorené, a oneskoruje tak kompresný zdvih. Tým sa zvyšuje účinnosť a znižuje spotreba paliva, no klesá výstupný výkon. Napriek tomu má nový motor maximálny výkon 93 k (DIN)/68 kW s maximálnym krútiacim momentom 120 Nm, ktorý dodá pri nízkych otáčkach (3600 ot./min.). Trojvalcová konfigurácia prináša výhody aj z hľadiska hladiny hluku. Pri rýchlosti 4000 otáčok za minútu je výkon porovnateľný so štvorvalcovým motorom pri 3000 otáčkach za minútu, čo znamená, že vyvinie vyšší výkon, ale generuje menej hluku.
Lítiovo-iónový hybridný akumulátor
Nový Yaris využíva lítiovo-iónový hybridný akumulátor s nárastom napätia zo 144 na 177,6 V. Počet článkov sa znížil zo 120 na 48. Výrazne sa zlepšil aj tok prúdu: až o 100 % do akumulátora a 50 % von. Pri výrazne vyššej hustote energie je akumulátor menší aj ľahší, a to až o 12 kg. Jeho kompaktné rozmery umožnili umiestniť ho pod zadné sedadlo aj spolu s prídavným akumulátorom, čím sa zabránilo ich vniknutiu do nákladového priestoru. Úplne nová prevodovka hybridného pohonu typu transaxle je kompaktnejšia a ľahšia a má dva motorgenerátory umiestnené na viacerých hriadeľoch namiesto umiestnenia za sebou, čím sa zmenšila šírka pohonnej jednotky približne o 37 mm. Generátor elektromotora MG2 využíva nové cievky segmentového typu na statore, vďaka čomu je jednotka kompaktnejšia. Na predné kolesá dodá 59 kW výkonu a 141 Nm krútiaceho momentu pri maximálnej rýchlosti 17 000 otáčok za minútu.