Zhrňme si, čo už vieme 

Model, pomenovaný po stredomorskom antickom meste Tarragona, historickom a kultúrnom centre s úžasne inšpirujúcou historickou architektúrou, no súčasne s mladým a dobrodružným duchom. Meno vybrali fanúšikovia značky z celého sveta, väčšina zaklikla názov Tarraco. Ako je zvykom, ide o geografický názov, znie dobre, skrýva v sebe zvukovú podobnosť s pojmom „terén“, tak prečo nie. Šup s ním na zadné dvere. Škoda len, že je dosť dlhý, a lepšie by sa vynímal v presnom strede pod znakom. To by sa už asi príliš podobalo... Aj tak to bude poriadny kanibal.  

Najnovší model navrhli a vyvinuli v centrále značky SEAT v Martorelle, no vyrábať sa bude VW vo Wolfsburgu. Okrem toho, že uzatvára trojuholník SUV modelov značky, nám ukazuje aj cestu, ktorou sa chcú vybrať v najbližší rokoch katalánski dizajnéri. Navyše, vďaka svojim rozmerom i použitej technike bude ideálnou vlajkovou loďou značky, hoci želal by som jej aj o niečo tučnejší komín – k motorom sa ešte dostaneme.

V podstate rok po roku tak prišili na svet traja súrodenci, Ateca – Arona – Tarraco. Toto je už celkom silná trojka, hoci tradiční výrobcovia v tomto segmente už dávno ponúkajú aj 5-6 modelových radov. To však nič neuberá z veľkosti fyzickej aj technologickej auta, ktoré je pre značku v mnohom prelomové. Novému SUV nič nechýba z typických atribútov značky SEAT: dizajn a funkčnosť, športový charakter a komfort, dostupnosť a kvalita, ku ktorým sa pridávajú aj nové technológie v duchu doby, ktorá káže posádku rozmaznávať, chrániť a k tomu zabávať. SEAT Tarraco ponuku rozdelí do dvoch úrovní Style a Xcellence.

SUV stále rastú

Ak sa pozrieme na naše cesty, a to nielen slovenské, niekedy mám pocit, že autá by sa mali skôr zmenšovať. Opak je pravdou. Kategória SUV sa stále rozrastá a obľúbenosť týchto variabilných modelov neklesá. Tarraco zachytáva práve tento trend a potom, čo značka vyriešila o niečo skromnejších záujemcov, ponúkne loď, ktorá by mala značku dopraviť k svetlejším zajtrajškom a stále väčším číslam predaja. Len pre lepšiu predstavu, SEAT dokázal v tomto roku do konca augusta dodať  na celom svete 383 900 vozidiel, čo predstavuje nárast o 21,9 % oproti rovnakému obdobiu roka 2017. Doplnenie rodiny SUV na počet tri je teda slušným základom na úspešný súboj s konkurenciou, ktorá si už navymýšľala najrozmanitejšie veľkostné a kvalitatívne podskupiny neustále rastúceho segmentu. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Povinné prvky 

Ako každá automobilka, aj SEAT zdôrazňuje, že až model Tarraco spája v sebe všetky potreby náročného motoristu. Či budú vodiči a ich posádky pri jazde naozaj vzrušení, to možno overíme prakticky, ale funkčnosť a priestrannosť tomuto modelu nemožno uprieť ani z fotografií. Mágia čísla sedem sa vznáša aj nad veľkým Seatom. 7 sedadiel akoby automaticky dodávalo autu bránu do inej dimenzie. Mám sám sedem sedadiel a vyklopené som ich mal za tri roky tuším presne sedemkrát. Ale mám ich pre istotu. Skôr ma bude zaujímať, ako si splní Tarraco sľubované dynamické jazdné vlastnosti.

Základ pre vysokú funkčnosť vytvára najnovšia technológia koncernu Volkswagen – modulárna stavebnica komponentov s priečne uloženým motorom MQB-A s dlhým rázvorom. Podvozok vybavený adaptívnymi tlmičmi pruženia DCC (Dynamic Chassis Control) s elektronicky nastaviteľnou charakteristikou umožňuje vodičovi prepínať medzi športovým a komfortným režimom. Okrem nastaveného režimu systém automaticky adaptuje charakteristiku tlmičov podľa povrchu cesty a spôsobu jazdy.

Žiaden šesťvalec, ale ani jeho chabá polovica

V úvodnej ponuke registrujeme dva páry dvojlitrových motorov  – dva benzínové a dva naftové štvorvalce vybavené priamym vstrekovaním paliva, prepĺňaním turbodúchadlom. Výkonové rozpätie motorov je od 110 do 140 kW (150 až 190 k). Základným benzínovým motorom je štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k), ktorý sa montuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a poháňa predné kolesá. Väčší benzínový motor 2,0 TSI s výkonom 140 kW (190 k) sa štandardne kombinuje so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a systémom pohonu všetkých kolies 4Drive. Rovnaké výkony ako benzínové motory majú aj dve verzie turbodiesela 2,0 TDI. Základná s výkonom 110 kW (150 k) je na výber buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies alebo so 7-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies 4Drive. Verzia s výkonom 140 kW (190 k) sa montuje výlučne s prevodovkou DSG a pohonom 4Drive. Neskôr dostane SEAT Tarraco aj alternatívne pohonné agregáty. 

Výbavička pre radosť aj do nepohody

Nový SEAT Tarraco musí povinne ponúkať voliteľné asistenčné systémy, ako je dobre známy Lane Assist a Front Assist vrátane rozoznávania cyklistov a chodcov sú prvkami štandardného vybavenia v Európe, monitorovanie mŕtvych uhlov Blind Spot Detection, rozoznávanie dopravných značiek Traffic Sign Recognition, asistenčný systém pre jazdu v dopravnej zápche Traffic Jam Assist, adaptívny radarový tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), asistent diaľkových svetiel Light Assist a asistenčný systém pre prípad zdravotného kolapsu vodiča Emergency Assist sú k dispozícii ako voliteľné vybavenie. SEAT Tarraco poskytne aj núdzové volanie pri nehode eCall, bezpečnostný systém Pre-crash Assist a pre SUV zvlášť dôležitý asistenčný systém pri prevrátení Rollover Detection, ktorý v prípade hroziaceho prevrátenia automaticky odomkne dvere, vypne motor a aktivuje núdzové volanie.

Zvládnutý dizajn veľkého auta

Najskôr pár údajov, aby sme vedeli, kam Tarraco zaradiť. Pri dĺžke 4735 mm a výške 1658 mm už tuším, o aký veľký vnútorný priestor pôjde. Len na porovnanie na dĺžkou prekonáva Kodiaq (4697) o 38 mm a Tiguan Allspace  (4701) o 34 mm. Na Touareg (4.78) mu samozrejme chýba úctyhodných 143 mm, a úprimne, odstup nie je len v samotnej dĺžke.

Avizovaný  nový dizajnérsky jazyk vidieť už na prednej časti karosérie so vzpriamenou maskou chladiča. Ostro rezané predné reflektory z LED zachovávajú trojuholníkovú grafiku denných svetiel, typickú pre modely značky SEAT a sú zapustené hlbšie do karosérie. Dizajnéri sa mohli viac pohrať aj so svetlami, keďže veľké SUV štandardne využíva na 100 % technológiu LED rovnako pri vonkajšom ako aj vnútornom osvetlení. Pri častom a intenzívnom využívaní kufra poteší nízka nakladacia hrana dverí batožinového priestoru. Dizajn spojených zadných svetiel vizuálne zvýrazňuje veľkú šírku SUV. Zadné skupinové svetlá môžu byť vďaka technológii LED vybavené dynamickými smerovými svetlami.

A poďme do skladu Volkswagen!

Ako reakciu na čoraz širšiu digitalizáciu súčasného života má Tarraco digitálny združený prístroj Digital Cockpit s uhlopriečkou 26,0 cm (10,25 palca), zobrazujúci dôležité informácie podľa preferencií vodiča a veľký odsadený displej systému infotainmentu s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov) v hornej časti prístrojového panelu, ktorý môže využívať aj spolujazdec pre funkcie digitálnej konektivity. SEAT Tarraco bude zároveň prvým modelom značky vybaveným systémom infotainmentom s ovládaním gestami (systém Navigation Plus).

Prvý raz si v interiéri zákazníci zamávajú začiatkom budúceho roka. U nás sa začína predpredaj v októbri a reálne všetko odštartuje január  2019.