Asi vám neprezradíme nič nové, keď napíšeme, že elektromobil nie je zďaleka takým „zeleným“ dopravným prostriedkom, ako nám je prezentované, pričom najväčšou environmentálnou záťažou je jednoznačne výroba batérií.
Nemej náročná je tiež ich recyklácia, pochopiteľne je však nezmysel likvidovať kompletne celé akumulátory, keď sú v nich poškodené len niektoré články a zvyšok je stále použiteľný. Niekto chce z takýchto súčiastok vyrábať záložné zdroje elektrickej energie, v Audi sa však rozhodli trochu inak.
V spolupráci so spomínaným nemecko-indickým neziskovým startupom Nunam automobilka vyrobila prvú sériu prototypov Audi e-Rickshaws, ktoré majú ukázať, či je tento projekt životaschopný a skutočne bude možné montovať staršie vysokonapäťové batérie do tradičných motorizovaných trojkoliek, ktoré poznáme pod názvom rikša či tuk-tuk.
Audi chce týmito vozidlami „posilniť pracovné príležitosti indických žien“, poskytnúť im e-rikše k preprave tovaru a pomôcť im získať ekonomickú nezávislosť. Navyše udržateľným spôsobom. Novinka má byť nabíjaná na solárnych nabíjacích staniciach, pričom panely sú uložené na streche miestneho nemenovaného partnera.
Pochopiteľne pár elektrických trojkoliek životné prostredie ani postavenie žien v indickej spoločnosti nespasí, navyše to bude musieť niekto zaplatiť – v tomto prípade Audi alebo presnejšie povedané jeho zákazníci.
Aby sa takáto iniciatíva skutočne prejavila v spoločnosti, ktorá má 1,4 miliardy obyvateľov, musel by niekto postaviť milióny batériových rikší, k nim zodpovedajúcu infraštruktúru a zrejme si dokážete predstaviť, koľko by to zhruba stálo. Nehovoriac o tom, že toľko recyklovaných článkov v tejto chvíli nikto nemá a je otázne, kto by si tieto vozidlá v Indii mohol dovoliť, keď majú slúžiť motoristom, ktorí majú najhlbšie do vrecka.
Ak by sme ale mali zmeniť uhol pohľadu z pesimistického na (povedzme) realistickejší, možno tento nápad niekomu poslúži ako inšpirácia a bude z neho schopný vytvoriť životaschopný ekonomický projekt, ktorý navyše zníži ekologickú stopu elektromobilov. Tým skôr, že aj Audi chce baterky z tých pár e-rikší po skončení ich životnosti ešte namontovať do diódového pouličného osvetlenia a zapriahnuť ich tým do služby tretí krát.
zdroj: Audi