Nie všetky bežné autá majú veľký potenciál. Ale dnes bežné auto môže v budúcnosti vzbudiť na ulici pozornosť...

Dnes si povieme o ôsmich autách, ktoré majú veľký potenciál byť o pár rokov kráľmi zrazov a výstav. Budú vzbudzovať prinajmenšom rovnaký záujem ako dnes, ak nie väčší. Rebríček je zostavený na základe stránky Hagerty, ale trochu prispôsobený naším končinám.

1. ALFA ROMEO GIULIA QUADRIFOGLIO 

Odkedy túto Alfu predstavili, je stredobodom pozornosti všade, kde sa ukáže. O tomto aute prinášame novinky pravidelne. Poslednýkrát predstavitelia automobilky oznámili, že nepočítajú s karosárskou verziou kombi, čo je veľká škoda. Ak by ste náhodou nevedeli, tento sedan bol najrýchlejším autom s kufrom na Nürburgringu. Povieme si aj nejaké základné údaje, hoci to omieľame pravidelne. Pod kapotou je turbomotor 2,9 V6 s výkonom 510 koní a 600 Nm. Na stovku zrýchli za 3,9 sekundy a na spomalenie 100 - 0 km/h potrebuje len 32 metrov! Suchá hmotnosť tejto najvýkonnejšej verzie je 1524 kg. U nás cena štartuje približne na 76 000 €.

2. AUDI TT RS

TéTéčko je vo výrobe už skoro 20 rokov. Tradične aj jeho aktuálna generácia v dvoch variantoch – v uzavretej a v otvorenej verzii. Je jedno, pre ktoré sa rozhodnete, obidve majú skvelé parametre. Najväčší potenciál má najsilnejší model RS. Ten má pod kapotou dnes netradičný päťvalcový motor s výkonom 400 koní. Ide o najvýkonnejšie TT histórie. Kupé akceleruje na stovku za 3,7 sekundy a o niečo ťažší roadster za 3,9 sekundy. Štartovacia cena je v Nemecku cca 66 500 € za kupé a 69 000 € za roadster.

3. CHEVROLET CAMARO ZL1 

Nesmieme zabudnúť ani na nové americké Muscle Cars. Jedným z predstaviteľov je aj tento výnimočný Chevy. Pod kapotou sa skrýva prepĺňaný 6,2 litrový motor LT4 V8 z Corvetty Z06. V Camare je naladený na 477 kW (649 koní) a 868 Nm. Motor má oproti Corvette novú saciu časť a výfukový systém. V základe dostanete auto so 6-stupňovým manuálom, za príplatok 10-stupňový automat. Navyše pri akcelerácii z 0-100 km/h nemusíte kvaltovať. Autu stačí na kilo iba jedna rýchlosť. V Amerike štartuje cena zhruba na 65 000 dolároch, u nás si pripravte podstatne viac. Bežne sa predávajú aj za cenu okolo 100 000 eur.

4. CHEVROLET CORVETTE GRAND SPORT

Pre rok 2017 prišla na trh edícia Grand Sport. Toto označenie sa viaže ku Corvette od druhej polovice 60-tych rokov. Má pod kapotou atmosférickú V8 s výkonom 460 koní pri 6000 ot/min. Nie je síce najsilnejšia, ale ide o zjav na cestách. Zaujímavosťou je napríklad 7-stupňová manuálna prevodovka. V prípade, ak nechcete používať ľavú nohu, máte na výber osemstupňový automat. Štandardom sú magnetické tlmiče spolu s novými stabilizátormi a pružinami, elektronicky riadený diferenciál s obmedzenou svornosťou, brzdový systém Brembo. Karoséria je trošku odlišná od štandardu. Úpravy sa dočkal spojler, výduchy za prednými kolesami a širšie blatníky vzadu. V Amerike cena štartuje na zhruba 70 000 dolároch.

5 FIAT/ABARTH 124 SPIDER

Fiat 124 a Mazda MX-5 zdieľajú z veľkej časti rovnakú techniku. Napriek tomu som sa ich rozhodol dať do zoznamu osobitne, keďže už na pohľad sa od seba odlišujú. Pod kapotou fiatky u nás nájdeme len 1,4 litrový TwinAir s výkonom 103 kW (140 koní). Vyladená verzia Abarth ponúkne až 170 koní! Slovenský importér ju zatiaľ nemá v ponuke, ale môžete si ju objednať z iného európskeho štátu. A nestačí vám 170 koní? Do motorového priestoru je údajne možné bez problémov nasúkať aj 1,75 litrový motor, rovnaký ako v Alfe 4C. S týmto motorom a dobrou cenovkou by auto nemalo na trhu konkurenciu. Cenovka základu s dostačujúcou 1,4kou u nás štartuje na sume 27 000 €.

6. MAZDA MX-5 RF

MX-5 RF nie je klasický roadser. RF je skratka pre retractable fastback. MX-5 má pevnú sklápateľnú strechu. Po sklopení skôr pripomína targu, ale myslím si, že jej to veľmi sekne. Pevná strecha má svoje výhody, ako starostlivosť, odolnosť voči počasiu, či hlučnosť. No za najväčšiu nevýhodu pevnej strechy považujem trochu vyššiu hmotnosť. Strechu otvoríte alebo zatvoríte za cca 12 sekúnd. Môžete ju obsluhovať len do rýchlosti 10 km/h. Zaujímavým dizajnovým doplnkom je aj možnosť objednať si inú farbu strechy. RF-ko má rovnaké motorizácie ako klasický model, číže 1,5 liter s výkonom 96 kW (130 koní). Výkonnejší 2,0 litrový ponúka 118 kW (160 koní). Na stránke oficiálneho importéra cena zatiaľ uvedená nie je, ale počítajte so sumou o pár tisíc vyššou, ako pri soft tope.

7. PORSCHE 718 CAYMAN/BOXSTER 

718 Boxster a 718 Cayman spoločne tohto roku kandidovali v prestížnej súťaži Európske auto roka. Boxter bol niekedy samostatný, neskôr sa s Caymanom zlúčili pod jedno. Tento model pred časom prišiel o atmosférické 6-valce. To im ubralo v očiach fanúšikov na atraktivite. Nahradili ich 4-valcové prepĺňané motory. Základné verzie s objemom 2,0 litra a výkonom 220 kW (300 koní). Výkonnejšie verzie S majú 2,5 liter s výkonom 257 kW (350 koní). Pri týchto motoroch je smutné, že v reálnych podmienkach starý šesťvalec žral menej. Na Caymana a na Boxera si pripravte sumičku zhruba 60 000 €. Nie je to málo, ale ani veľa. 

8. TOYOTA GT86

O GT86 sme už písali viackrát. Pre rok 2017 však prešla decentnými zmenami, ktoré nového majiteľa potešia. Motor sa síce nezmenil, ostáva známy boxer motor s rovnakým výkonom. Zapracovali na interiéri, ale aj na exteriéri. Nový je predný nárazník s upravenou spodnou časťou a priestorom pre hmlovky. Inovovanú grafiku dostali predné svetlá, ktoré podčiarkujú dravosť. Vzadu zaujmú LED svetlá, nový zadný spojler a znížený difúzor zadného nárazníka. Podvozok prešiel jemnými zmenami a pýši sa lepšími jazdnými vlastnosťami. Základný model štartuje tesne pod hranicou 30 000 €. Teoreticky sem môžem pridať aj dvojičku, Subaru BRZ, ktorého základná cena je o 1000 € viac.