Poznáte ten ambivalentný pocit, keď si čítate technické údaje nového auta, máte radosť, že sa vrátilo v takmer nezmenenej podobe a zrazu zisťujete, že veci zďaleka nie sú také ideálne, ako ste si pôvodne maľovali? Že nepoznáte? Tak by sme vás asi mali vopred upozorniť, že presne tento dojem môže vo vás vyvolať úplne nové dvojdverové BMW radu 2.
Nebudeme samozrejme zastierať fakt, že nás potešilo, keď sme sa dozvedeli, že sa dvojka kupé vráti a na rozdiel od jednotky si ponechá pôvodnú klasickú koncepciu s motorom uloženým pozdĺžne a pohonom zadných kolies. To sme ale netušili, aké kompromisy budú musieť v Mníchove urobiť, aby tento model mohli vôbec vypustiť na trh.
Narástla aj pribrala zásadne, podobne ako BMW radu 4
V prvom rade by sme asi mali povedať, že aj keď nová dvojka svojimi proporciami pripomína výbehový model, v skutočnosti to nie je len väčší facelift. Máte pred sebou úplne iné auto, čo okrem iného dokazujú aj základné rozmery. Novinka má dĺžku 4537 mm, šírku 1838 mm a výšku 1390 mm, a to znamená, že je o 105 mm dlhšia, 64 mm širšia a o 28 mm nižšia ako predchodca.
Predĺžený bol tiež rázvor, konkrétne o 51 mm na výsledných 2741 milimetrov. A aby sme tie čísla mali kompletné, pridávame tiež rozchod. Vpredu by ste namerali 1575 mm (plus 54 milimetrov) a vzadu 1587 mm (plus 31 milimetrov), v prípade najvýkonnejšej verzie M240i je nárast dokonca ešte väčší – plus 63 mm vpredu a plus 35 mm vzadu.
Podvozkovo štvorka
Čo určite poteší, je nárast torznej tuhosti karosérie o 12 percent, perfektné rozloženie hmotnosti medzi nápravami v pomere 50:50 a jediné krivé slovo nemáme ani proti podvozku. Zavesenie kolies a pruženie prevzali z väčšej štvorky, takže vpredu nájdete dvojité spodné ramená a vzadu päťprvkové závesy. Podobné čítanie ako pri BMW M2, ktoré postavili na podvozok BMW M3.
Ak budete mať chuť a samozrejme aj prostriedky, budete si môcť dopriať vylepšené brzdy, športový diferenciál, tuhšie tlmiče a tvrdšie pružiny z programu M Sport, pričom všetky tieto položky dostanete (spolu s variabilným prevodom riadenia) v sériovej výbave v rámci vrcholného modelu M240i. Za príplatok budú len adaptívne tlmiče.
Nemenej zaujímavo vyzerajú tiež parametre najvýkonnejšieho modelu, ktorý si pod hliníkovou prednou kapotou (a medzi hliníkovými blatníkmi) ponechal radový šesťvalec s objemom 3,0 litra. Preplňovaná pohonná jednotka produkuje 275 kW (374 koní) pri 5500 až 6500 otáčkach a maximálny krútiaci moment rovných 500 newtonmetrov dostupných od 1900 do 5000 ot./min.
Vďaka sériovému pohonu oboch náprav xDrive dokáže nová „dvestoštyridsiatka“ zrýchliť z miesta na 100 km/h za 4,3 sekundy, zatiaľ čo najvyššia rýchlosť je klasicky obmedzená na bežných 250 kilometrov za hodinu. To sú nepochybne pôsobivé hodnoty. Háčik je akurát v dvoch pomerne dôležitých detailoch.
Na manuál zabudnite
M240i xDrive má síce v porovnaní s minulou generáciou o 34 koní vyšší výkon, zároveň ale stúpla pohotovostná hmotnosť o 150 kg, takže novinka váži až 1765 kg. Druhou menej príjemnou správou je, že motor dvojky je štandardne spárovaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou. A to sa netýka len špičkového modelu. Manuál je v BMW radu 2 skrátka minulosťou. Nekúpite ho ani za príplatok.
Našťastie možnosť vybrať si z viacerých pohonných jednotiek zákazníkom stále ostala. Základom v ponuke bude BMW 220i Coupé s benzínovým dvojlitrom naladeným na 184 koní a 300 Nm (1565 kg), ktoré je schopné zrýchliť na stovku za 7,5 sekundy a v priemere jazdiť až 6,3 až 6,8 litra na 100 km. V lete 2022 potom dorazí prevedenie 230i s dvojlitrovým štvorvalcom s maximálnym výkonom 245 koní.
Trochu prekvapivo sa (s ohľadom na dnešnú dobu) objaví medzi prednými kolesami novej dvojky aj dieselový motor, konkrétne preplňovaný dvojliter s mild-hybridnou technikou a 48-voltovými elektrickými rozvodmi. BMW 220d Coupé ponúkne 190 koní, 400 Nm a pri pohotovostnej hmotnosti 1655 kg bude schopné v kombinácii s automatom akcelerovať na 100 km/h za 6,9 sekundy. Sympaticky vyzerá tiež jeho udávaná priemerná spotreba podľa normy WLTP – 4,7 až 5,1 litra na 100 km.
Nové štvormiestne kupé sa bude vyrábať v mexickej továrni v San Luis Potosí a jeho verejná premiéra je naplánovaná už na zajtra, v rámci Festivalu rýchlosti v britskom Goodwoode.
zdroj: BMW