A práve ten by mohol mnohých zaujímať. BMW je už dlhšie terčom kritiky za veľmi pomalé a neochotné zmeny vnútri svojich áut. Kritika smeruje jednak k faktu, že zvnútra sa na seba jednotlivé typy podobajú až priveľmi a nejeden sa už vyjadril aj na margo zastaralosti niektorých jeho častí. Osobne s týmito názormi celkom nesúhlasím, či presnejšie, nepopieram, čo tvrdia, no nevadí mi ako to je. BMW je celé generácie známe mimoriadne špičkovo zvládnutou ergonómiou a logicky rozmiestnenými prvkami ovládania. Osobne mi v tomto ohromne vyhovujú a zásadné zmeny v tomto smere preto neočakávam. Zásadne sa však zmení prístup k použitým materiálom vnútri špičkových BMW. Rovnako ako pri BMW radu 7 sa aj tu rozhodli zásadne viac použiť leštený, či brúsený hliník. Vlastne zvnútra vyzerá nová päťka takmer na nerozoznanie s BMW radu 7 G11.

2015 BMW 7series interior

Pre porovnanie, takto vyzerá nová sedmička G11 vnútri. Je takmer isté, že nová päťka G30 bude na pohľad na nerozoznanie.

Faktom však je, že obrázky novej generácie BMW radu 5 G30 ukazujú väčší skok v tvarovaní a použitých materiáloch vnútri. Zásadne iný tvar než doposiaľ má joystick - ovládač automatickej prevodovky. To aj preto, lebo novinka vraj ponúkne aj 9-stupňový automat. Ten dostane aj funkciu Proactive Drive Assistant, ktorá na základe vyhodnotenia premávky dokáže predvídať napríklad aj predbiehací manéver. Aby bolo predbiehanie efektívnejšie, kratšie a bezpečnejšie, PDA podradí na potrebný prevod skôr než vodič použije funkciu KickDown. Zo začiatku bude v ponuke pre viaceré verzie aj osvedčená 8-stupňová prevodovka ZF a pre najslabšie verzie dokonca nie je vylúčený ani 6-stupňový manuál.

Osobne ma pre BMW netypicky rozsiahle použitie lešteného hliníka na stredovej konzole prekvapuje. Nie len v oblasti okolo radiacej páky a ovládača iDrive, ale aj o "poschodie" vyššie v miestach ovládania vetrania/klimatizácie a dokonca ja na volante. Pravdupovediac, ak by ste si zakryli pohľad na budíky podložené LCD, asi by ste ani neverili, že sa pozeráte do BMW. No určite si na to v priebehu najbližšej doby dobre a rýchlo zvykneme.

2016 - BMW 5series G30

Testovacie prototypy sa celkom voľne premávajú po verejnosti nie len v USA. Tieto obrázky pochádzajú zo štátu Virginia v USA.

Zvonku toho pre kamufláž veľa nevidno. Je zrejmé, že nová 5-ka bude mať znova o triedu väčšie ľadviny, ktoré akoby vybrali z radu 7 predošlej generácie. Proporčne sa však nič zásadne nezmenilo, v tomto smere našlo BMW pre začiatok 21. storočia optimum v podobe aktuálnej gerenácie F10.

Nové BMW radu 5 bude mať svetovú premiéru budúci rok, no z týchto obrázkov je zrejmé, že testovacie prototypy sú už v záverečných fázach vývoja a na autách sa dolaďujú len detaily. Do predaja príde koncom budúceho roka, takže autosalónovú premiéru môžeme očakávať v septembri v Paríži 2016. Ako sa stáva pravidlom, ani 7. generácia nebude výnimkou a hneď od začiatku bude k dispozícii aj vo verzii touring (na rozdiel od aktuálnej generácie F10, kde sa na kombík čakalo pol roka).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Generácia G30 má byť v priemere o 80 až o 150 kg ľahšia než aktuálna verzia, vďaka rozsiahlemu použitiu horčíka, hliníka a uhlíkových vlákien. To je naozaj slušný výsledok, keďže je zrejmé, že v oblasti výbavy bude novinka o skok ďalej. Nové BMW radu 5 G30 stojí na novej platforme CLAR (Claster Architecture) známej z BMW radu 7 G11. Na tejto platforme vzniknú všetky základné onroad typy BMW blízkej doby - rad 3, 5, 6 a 7. Na rozdiel od sedmičky sa však šušká, že nová 5-ka už motory V8 nedostane. Naopak, ponuku 4-valcov a radových 6-valcov doplnia pre základné verzie 3-valce. Samozrejmé je, že všetky verzie, benzínové aj naftové, budú len prepĺňané. V BMW sa už dávnejšie rozhodli tvoriť spaľovacie motory s objemom valca 500 ccm, rovnako pre benzínové aj naftové verzie. Tie majú zdieľať až 60% spoločných dielcov, čo zásadne zjednoduší a zlacní ich výrobu. V ponuke sú už dnes 1,5 litrové 3-valce, 2,0 litrové 4-valce a 3,0 litrové radové 6-valce z ktorých vznikajú zážihové aj vznetové verzie.
 

Základné verzie dostanú 3-valcové motory pre 518i. V prípade nafty to bude trojvalec 518d s výkonom 150 k. Dvojlitre budú poháňať verzie 520i a 528i (272 k) a 520d a 525d (231 k). V ponuke majú byť až tri verzie plug-in hybridov, niektoré ponúknu aj indukčné nabíjanie. 6-valcové benzínové verzie s radovým 3-litrom budú mať označenie 530i s výkonom 333 k a 540i pre rovnaký motor vyladený na 375 k. Naftové verzie prídu s rovnakou základnou konfiguráciou motora v modeloch 530d s výkonom 286 k, 535d s motorom vyladeným na 333 k a s vrcholnou verziou M550d so 400 k. Šepká sa dokonca, že aktuálna triturbo verzia M Performance dostane ešte jedno turbodúchadlo, vďaka ktorému nie len stúpne výkon o 20 k z aktuálnych 380 k, no vraj má priniesť zreteľnú úsporu paliva...

Testovanie ani v tomto prípade nemohlo obísť najťažší okruh sveta - Nurburgring

Podľa toho, či bude mať BMW radu 5 G30 pod kapotou 4-valec, alebo 6-valec použijú pri jeho stavbe prednú nápravu buď z BMW radu 3, alebo z BMW radu 7. Nové BMW radu 5 G30 majú pre potreby Európy montovať aj vo fabrike Magna v Grazi (Rakúsko) a v domovskej fabrike v Dingolfingu v Nemecku. Práve ukončenie výroby Mini Coutryman R60 a Paceman vytvorili v Grazi dostatočné kapacity pre produkciu 50 - 70 tisíc päťiek ročne.