Poďme najprv k tomu označeniu. XM je samozrejme známa kombinácia písmen, ktorú v rokoch 1989 až 2000 niesla vlajková loď automobilky Citroën. Ak si myslíte, že to je história a Francúzi si na tieto dve litery nerobia nárok, tak ste samozrejme na omyle. Robia a o rozhodnutí BMW použiť toto meno veľmi dobre vedeli. Nemci im to totiž oznámili v rámci tajných jednaní. Výsledok? Pozoruhodná gentlemanská dohoda.
V Citroëne totiž pracovali na novom 4,8 metra dlhom „zcrossoverovanom“ kombi a napadlo ich, že by sa mohlo volať C5 X. Pretože je to ale pomerne dosť podobné označeniu X5, centrála PSA vyjednala s Mníchovom v rámci reciprocity právny mier. BMW môže použiť meno XM, nebude ale protestovať proti modelu C5 X.
Ktoré z týchto dvoch áut bude mať u zákazníkov väčší úspech, môžeme len hádať, nový Citroën však má menší náskok. C5 X sa na niektorých európskych trhoch už predáva, zatiaľ čo nemecká XM (alebo možno skôr X M) na svoju premiéru len čaká.
Aby BMW navnadilo svojich klientov a priaznivcov, začalo so zverejňovaním obrazových upútaviek, pri pohľade na prvé fotografie chystaného vrcholného SUV je však na mieste otázka, koľkým ľudom sa bude páčiť to, čo uvidia.
Opäť raz musíme zopakovať, že krása je skutočne len v oku toho, kto sa pozerá. Aj preto je možné, že sa mníchovská novinka bude mnohým páčiť. Ak ste ale zvyknutí na elegantné, mierne konzervatívne, zľahka noblesné a uhladené línie modelov BMW z predchádzajúcich dekád, dosť o tom pochybujeme.
Štylistické oddelenie pod vedením chorvátskeho návrhára Domagoja Dukeca a jeho šéfa Adriana van Hooydonka sa evidentne vyžíva v polarizujúcom dizajne a v snahe vyniknúť a vyvolať rozruch je BMW ochotné urobiť čokoľvek. Šokovať, časť zákazníkov kľudne zavrhnúť alebo ich aspoň sklamať, len aby sme si jeho produkty zapamätali.
Môžeme sa samozrejme pýtať, či je to nutné, keď v histórii tejto značky nájdeme množstvo krásnych výkonných modelov, ktoré boli v obecnej rovine veľmi obľúbené. Týmto pohľadom vyzerá otočka BMW na päte samoúčelne a chápe sa nám veľmi ťažko. Teda aspoň pri pohľade zvonka. Koniec-koncov je to ale ich rozhodnutie, vedenie koncernu tento smer schválilo a my si môžeme maximálne zobrať pukance, kolu a sledovať, kam to celé ešte zájde.
Toto je Rockstar
Len pre istotu pripomíname, že o BMW XM sme nedávno už písali. Ide o takzvaný projekt Rockstar, ktorý by mal kombinovať preplňované vidlicové osemvalce s objemom 4,4 litra z BMW M5 s elektromotormi. Tie by mali posunúť výkony sériových verzií týchto áut na hranicu 750 koní.
Najväčšie SUV v ponuke nemeckej značky by malo dostať balíček akumulátorov, ktoré bude možné dobíjať zo zásuvky a prvé fotky to potvrdzujú. Pripravované auto má na ľavom prednom blatníku nielen štítok s označením X///M, ale tiež krytku, pod ktorou sa s najväčšou pravdepodobnosťou ukrýva elektrická zásuvka.
Jeden z ďalších záberov zároveň deklaruje, že novinka je zatiaľ len koncept, BMW však nemá v posledných rokoch vo zvyku príliš plytvať svojimi zdrojmi a predstavovať štúdie, ktoré by neboli predobrazom budúcich nových modelov. Pre XM to platí dvojnásobne, je to skrátka predprodukčné auto, ktoré nám onedlho na cestách ukáže, kam je ešte možné zájsť s veľkosťou ľadviniek.
zdroj: BMW